2013. jún 30.

F1 Rosberg nyerte a drámai, defektes Brit Nagydíjat

írta: FormaNet
F1 Rosberg nyerte a drámai, defektes Brit Nagydíjat

Nico Rosberg Formula-1-es pályafutásának harmadik futamgyőzelmét szerezte meg a drámai pillanatokban bővelkedő Brit Nagydíjon. Második helyen a rajt után jelentősen visszaeső Mark Webber ért célba, mögötte pedig Fernando Alonso szelte át a célvonalat, ezzel együtt csökkentette hátrányát a váltóhiba miatt nullázó Sebastian Vettellel szemben. A silverstone-i versenyen sokan defektet kaptak, köztük a sokáig élen álló Lewis Hamilton, és a remekül rajtoló Felipe Massa is.

silverstone- verseny.JPG

21 fok, szeles de száraz időjárási viszonyok fogadták a királykategória mezőnyét a 64. Brit Nagydíjon. A szombati kvalifikáción Lewis Hamilton szédületes gyorskörével megszerezte pályafutásának 28. pole pozícióját, mögötte csapattársa, Nico Rosberg közel fél másodperccel maradt el. A Red Bullok egy körön nem tudták megszorongatni az Ezüst Nyilakat, ám a legfőbb kérdés az volt, hogy vasárnap milyen lesz a brackley-i gárda versenytempója. 

A rajtnál Lewis Hamilton megtartotta elsőségét, csapattársa azonban egy pozíciót veszített Vetellel szemben. A negyedik helyről rajtoló Webber járt a legrosszabbul, ugyanis egészen a 15. helyig esett vissza, miután beragadt, majd Romain Grosjean Lotusa kicsit megkoccolta, és a Red Bull első szárnya meg is sérült. Felipe Massa azonban a 11. helyről remekül kapta el az indítást, és egészen az 5. helyig ugrott fel a 6. rajtkockából két pozíciót fogó Adrian Sutil mögé. Massa mögött, Räikkönen, Ricciardo, Grosjean, Button és Alonso volt az első tíz sorrendje. A Ferrari spanyolja az első körben áthámozta magát a McLarenen, majd hamarosan már a nyolcadik helyet vette át Grosjeantól.

Arctica sportnapszemüveg

Miközben a bajnoki tabella második helyezettje megkezdte a felzárkózást, az élen egymást követték a drámai pillanatok. A nyolcadik körben az élen álló Hamilton a pálya elején defektet kapott, két körrel később pedig a már negyedik helyért küzdő Massa szintén bal hátsó defekttel szembesült, ráadásul szinte ugyanott, ahol a Mercedes.

A két szerencsétlenség után természetesen mindenki megkezdte első kerékcseréjét, a 14. körben azonban újabb bal hátsó gumi robban szét, ezúttal Jean-Eric Vergne Toro Rossóján. A francia pilóta defektjének pillanatában a két Lotus éppen helyet cserélt a „Kimi is faster than you” utasításra, miközben a rengeteg törmelék miatt pályára hajtott a SafetyCar.

A biztonsági autó mögött Vettel, Rosberg, Sutil, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Pérez, Webber, Button. sorakozott fel az első tízben. Hamilton a 14., Massa a 22. helyen állt ekkor.

A 22. körben a SafetyCar elengedte a mezőnyt, de a csapatok arra kérték versenyzőiket, hogy lehetőleg kerüljék a rázóköveket. Vettel könnyedén megtartotta vezető helyét, Rosberg ugyanis nem tudta megszorongatni, Alonso azonban Sutilt támadhatta  a dobogóért, de előzés helyett hamarosan inkább már hátrafelé kellett figyelnie, Räikkönen Lotusára. Az első két helyezett mindeközben már elég magabiztos előnyt autózott ki egymáshoz képest-, illetve az üldözőkhöz képest is.

Az élmezőnyben a 29-30. körben először Räikkönen és Alonso tudta le második kerékcseréjét, melynek végén a Ferrari veszített egy pozíciót a finnel szemben. Az addig előttük álló Sutil azonban a 33. körben kiesett a játékukból, és bokszkiállása után egészen a 7. helyig csúszott vissza. A 35. körben Rosberg, majd Vettel is letudta a cserét, kettőjük sorrendje azonban változatlan maradt, és úgy tűnt, hogy maximum a dobogó harmadik fokáért lesz harc az időközben Alonsót megelőző Webber és Räikkönen között.

A 42. körben azonban újabb drámai fordulat következett, ráadásul ismét az élen. Vettel autója egyszercsak lelassult, majd a pálya szélén leparkolt, ami miatt újra behajtott a biztonsági autó. A német később elmondta, váltóhiba miatt volt kénytelen feladni versenyét, pontosabban az ötödik sebességi fokozatot vesztette el, így nem tudott felváltani hatos fokozatba. 

Többen kihasználták az alkalmat egy újabb kerékcserére, többek között az élre ugró Rosberg is, a második-harmadik helyre kerülő Räikkönen és Sutil páros azonban nem élt ezzel a lehetőséggel, így az utolsó körökre nehéz helyzetbe kerültek. Webber és Alonso ugyanis kihasználta a biztonsági autós periódust, és bár az ötödik illetve a nyolcadik helyre estek vissza, ezzel együtt az utolsó hét körben óriási helyezkedés kezdődött a dobogóért, és a további pontszerző helyekért is.

A nagy csaták közepette egy újabb defekt (Pérez 47. kör) szinte fel sem tűnt, sokkal inkább Webber és Alonso friss gumikon való menetelése volt főszerepben. Az utolsó előtti körben már mindketten dobogós helyen autóztak., végül Webbert mindössze hét tized választotta el a győzelemtől. 

"Jó lett volna még néhány kör, hogy elkapjam Nicót, de egész verseny alatt nagyon erős volt, így megérdemelte a győzelmet" - nyilatkozta később az ausztrál. 

A futamgyőztes német versenyzőt mellesleg a verseny után beidézték a stewardok, mert a futam elején az első szektorban (3-as és 5-ös kanyarban) figyelmen kívül hagyta a sárga zászlós figyelmeztetést, és túl gyorsan hajtott. Végül Rosberg egy megrovással megúszta az esetet. 

Räikkönenék rosszul taktikáztak, hogy nem váltottak új gumikra, ugyanis a finnt a hajrában még a szintén kemény menetelést bemutató Hamilton is megelőzte. A leintés után a Jégember igen keményen kritizálta csapatát: "A SafetyCar alatt azt kérdeztem, hogy nem kellene-e bemennem a bokszba, és a döntésre fél környi idő volt. Tíz srác nézi nálunk a monitorokat. Nem tudom megérteni, miért döntöttek ilyen rosszul. Így könnyedén átadtunk két helyet. Meg kell majd kérdezni a csapatot, hogy miért. Valóban csalódott vagyok, mert megvolt a sebességünk."

Räikkönen mögött Massa, Sutil, Ricciardo, Di Resta és Hülkenberg ért célba pontszerző helyeken, a verseny leggyorsabb körét (1:33.401) pedig természetesen az egyik nagy hajrázó, Webber futotta meg.

Alonso a bajnoki pontversenyben 21 pontra faragta le hátrányát legfőbb riválisához képest, a konstruktőrök csapatájában pedig a Mercedes átvette a második helyet a Ferraritól. 

massa - silverstone.JPG

A sorozatos defekteknek egészen biztosan lesz még utózöngéje, sőt már a leintést követően a legtöbb pilóta, köztük Hamilton, Massa, Pérez és és Button is megjegyezte, hogy az FIA-nak valamit tennie kell (mondjuk engedélyezni a teszteket), mert ez így nagyon veszélyes nem csak a defektet kapó versenyzőre nézve, de a repkedő törmelékek miatt  a körülötte lévő versenytársakra is. Az FIA elnöke, Jean Todt már reagált is a történtekre, és szerdára Párizsba hívta a Pirelli vezetését, hogy közös megoldást találjanak a problémák kezelésére. A Pirelli egyébként a leintés után az Autosportnak elmondta, már megkezdték a vizsgálatokat, és amint kiderül, mi okozta ezt a nem várt kellemetlenséget, úgy természetesen közölni fogják, de addig nem tudnak érdemi tájékoztatást adni, mert nincs értelme találgatni. 

 

000 facebook_banner.jpg

A Brit Nagydíj végeredménye

verseny silverstone.JPG

Világbajnoki pontverseny állása

1. Vettel 132                        1. Red Bull-Renault 219

2. Alonso 111                       2. Mercedes 171

3. Räikkönen 98                  3. Ferrari 168

4. Hamilton 89                     4. Lotus-Renault 124

5. Webber 87                       5. Force India-Mercedes 59

6. Rosberg 82                      6. McLaren-Mercedes 37

7. Massa 57                        7. Toro Rosso-Ferrari 24

8. Di Resta 36                      8. Sauber-Ferrari 6

9. Grosjean 26      

10. Button 25      

11. Sutil 23      

12. Vergne 13      

13. Perez 12      

14. Ricciardo 11      

15. Hülkenberg 6  

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

mercedes forma-1 rosberg silverstone brit nagydíj formula-1