F1 Vettel üldözői bajban vannak, de a címvédő sem nyugodt
A listavezető Sebastian Vettel két legkeményebb üldözőjére, Fernando Alonsóra és Kimi Räikkönre nehéz verseny vár Silverstone-ban, miután az szombati időmérő közel sem a várokozásaiknak megfelelően alakult. A Lotus finn versenyzője csak a kilencedik legjobb időt autózta, míg a ferraris bajnok a top10 legvégén foglalt helyet. Paul di Resta kizárása után ugyan mindketten eggyel előrébb kezdhetik meg a Brit Nagydíjat, ettől függetlenül a lemaradás mértéke mindkét pilótát meglehetősen váratlanul érte.
A Ferrari egy ideje már hangoztatja, hogy fejlesztései elsősorban az egykörös tempó javítását célozzák meg, így a háromhetes szünetet követően a frissítésekkel mindenképpen jobb kvalifikáció eredményben reménykedett az olasz gárda. Ezzel szemben Felipe Massa már a Q2-ben elvérzett, míg Fernando Alonso csak a 10. lett. A spanyol több, mint egy másodpercet kapott a pole-t megszerző Lewis Hamiltontól, és leggyorsabb köre legnagyobb riválisától - a harmadik rajtkockát megszerző -, Sebastian Vetteltől is közel nyolc tizeddel maradt el. Nem mellesleg a Ferrarit nem csak az élcsapatok, de mindkét Force India, és egy Toro Rosso is megelőzte a hajrában.
Alonso jelenleg 36 pontos lemaradásban üldözi a címvédőt, éppen ezért már a hétvége előtt is hangsúlyozta, hogy a nyári szünet előtti három verseny létfontosságú lesz a bajnoki címért zajló küzdelemben. Ennek tükrében egyáltalán nem meglepő, hogy rendkívül csalódottan konstatálta a szombati lemaradást.
„Úgy tűnik, hogy egyre rosszabb és rosszabb a helyzetünk. Csalódottak vagyunk a teljesítményünk miatt. Nem azt kaptuk, amit az új alkatrészektől vártunk. Sürgősen vissza kell nyernünk év eleji formánkat, mert ha nem sikerül, akkor túl nagy hátrányba kerülünk” – nyilatkozta Alonso az időmérő után.
Alonso szerint a fejlesztések ugyan nem hozták a hozzájuk fűzött reményeket, de nem csak erről van szó, hiszen a csapat lemaradása most jóval nagyobb, mint 2-3 hónappal ezelőtt. Így nem csupán az új alkatrészek kudarcával, hanem beállítási és a gumikezelési problémával magyarázza a meglepően rossz szereplést.
„A fejlesztések többsége nem működik, ezért hiányzik a tempó a legjobb csapatokhoz képest. De nehéz elképzelni, hogy ennyit veszítsünk. Ha csak két-három tizeddel lennénk lassabbak a leggyorsabb autóhoz képest - mint az két hónappal ezelőtt is volt -, de nehéz elhinni, hogy most egy másodperccel voltunk lassabbak. Szóval ennél többről van szó.”
„Tény, hogy nem fejlesztünk elég jól, de itt nem is találtuk meg a megfelelő beállításokat. Talán a gumik sem működnek hatékonyan, de ez mindegy. A probléma adott, és sürgősen meg kell vizsgálnunk, mert javulnunk kel. Sürgősen, már a két hét múlva esedékes nürburgringi versenyre reagálnunk kell ezekre a problémákra, most azonban nyugodtnak kell maradnunk. Holnap még lehet egy fantasztikus versenyünk, és szerezhetünk néhány jó pontot.”
A Pirelli erre a hétvégére megjelölt konzervatív gumiválasztását (közepes és kemény keverékek) a Lotus már bejelentés után kritizálta, és Alonso is úgy véli, hogy ez a döntés elsősorban a Red Bull segíti, míg a Ferrarinak és a Lotusnak hátrányt jelent.
"Nem akarok panaszkodni a Pirellire, hiszen mások ezt már megtették amikor nem teljesítettek túl jól” – utalt a Red Bullra Fernando.
„Most a mi autónk nem teljesít jól ezen a pályán, és talán nem végeztünk elég jó munkát. Igaz, hogy számunkra talán nem ez a legjobb gumiválasztás, és nem titok, hogy a Lotus számára sem az. De ha valaki ezeken a gumikon tud 1:30.2-es időt (Vettel időmérős eredménye) autózni, akkor a mi problémánk, ha ez nekünk nem megy, szóval javítanunk kell ezen a helyzeten.”
Kimi Räikkönen szintén bő egy másodperccel volt lassabb a rajtelsőséget megszerző Hamiltontól, és idén először még saját csapattársától, Romain Grosjeantól is kikapott a szombati időmérő utolsó etapjában. A 2007-es világbajnok Monacóban és Kanadában sokat veszített a bajnoki címért zajló csatában, és a silverstone-i hétvége előtt még abban bízott, hogy a hagyományos, épített pályákon a Lotus újra erős lesz. A futamelőzetesben Kimi még győzelmi esélyekről beszélt, ezt a célt azonban most jelentősen megnehezíti a szombati gyengélkedés.
„Szoros időmérő edzés volt a csapat két autója között, így azt hiszem, mindketten kihoztuk a maximumot a kocsiból. Az eredmény nem ideális, mert nyilván közelebb szeretnénk lenni a rajtrács elejéhez, de ez van. A versenyre úgy készülünk, hogy ennél jobb eredményt szeretnénk elérni. Általában ez sikerülni is szokott, úgyhogy remélhetőleg vasárnap is így lesz. Ha kicsit melegebb lenne, akkor néhány autót megfoghatunk” – bizakodott Räikkönen, aki a lemaradást a hőmérsékleti tényezők mellett leginkább a leszorítóerő hiányában látja.
„Ennyi volt most a sebességünk. Ez nem egy ideális helyzet, meg kell próbálnunk javítani. Az autó nem túl rossz, de azt hiszem összességében hiányzik némi leszorítóerő, és a leszorítóerő a legegyszerűbb mód arra, hogy az autó gyors legyen.”
Ezen a hétvégén debütált Kimi autóján a passzív DRS, amin a Lotus már tavaly óta dolgozik. Az új elem egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket- árulta el a 2007-es bajnok.
„Kicsit többet reméltünk tőle, de majd meglátjuk, hogy viselkedik vasárnap. Remélhetőleg a versenytempóban nagyobb előnyt ad majd nekünk. Persze azt is tudjuk, hogy az időmérőn nem engedhetünk meg ekkora különbséget, de reméljük, hogy a további frissítések majd segítenek minket, a most pedig remélhetőleg előre tudunk lépni onnan, ahol jelenleg vagyunk.”
Annak ellenére, hogy Kimi az időmérőn még a passzív DRS nélkül futó csapattárstól is kikapott, úgy véli, helyes döntés volt kipróbálni az új elemet.
„Ha nem próbálunk ki új dolgokat, akkor sosem fogunk tanulni és haladni. Mivel tesztek már nincsenek, így valamikor csak ki kell próbálni őket. Nem hinném, hogy sokat vesztettünk ezzel, és új dolgok kipróbálása nélkül sosem fogjuk elkapni az előttünk álló srácokat. Minden tőlünk telhetőt megpróbálunk.”
Sebastian Vettel kicsit könnyebb helyzetben érezheti magát, hiszen a Mercedesek után ő volt a mezőny legjobbja, és mivel eddig a Mercedes versenytempóban nem tudta lekörözni a Red Bullt, így a címvédő jó eséllyel pályázik akár egy újabb futamgyőzelemre is. Ettől függetlenül ő sem maximálisan elégedett, mert az Ezüst Nyilak egy körön egy teljesen más dimenziót képviselnek mostanság, és nem mellesleg versenytempóban is fejlődnek.
„Hihetetlenül gyorsak az időmérőn. Azt hiszem, mi sem vagyunk túl lassúak, de most úgy tűnt, hogy ők egy másik világban vannak”- mondta a Mercedesről Vettel.
„Azt hiszem valamit nagyon eltaláltak a gumik terén, ami lehetővé teszi számukra ezt a nagyon erős kört. Mindemellett Nico és Lewis is fantasztikus munkát végez. Mindez nem segít, ha pole-ba akarsz kerülni, de a pontokat vasárnap osztják, és az elmúlt néhány verseny elég jól alakult számunkra. Összességében szerintem most a harmadik rajtkocka volt a maximum amit elérhettünk, de holnap ki tudja mi lesz? Az biztos, hogy ők is (a Mercedes) egyre jobbak. Jelenleg úgy tűnik, a versenyeken egy kicsivel erősebbek vagyunk a Mercedesnél, szóval majd holnap kiderül. Már alig várom, hogy megtudjuk.”
És, hogy mit szól Alonso rajtpozíciójához?
„Szerintem ez nem túl jó hír számára. Nyilván mi is egy kicsit előrébb akartunk lenni, mint ahogy a Ferrari is. Szóval ez egy kicsit meglepő. Az elmúlt pár évben nagyon versenyképesek voltak itt, de nem szabad elfelejtenünk, hogy ez is egy olyan pálya, ahol bármilyen gyors az autód, az egyensúly nagyon fontos tényező, és ha nem állnak össze a dolgok, akkor nagy különbségek adódhatnak, különösen egy körön. Éppen ezért sem foglalkoztat annyira a mostani eredmény, hiszen láthattuk már, hogy a versenyen nagyon sok minden megtörténhet, és akik hátulról indulnak, még azok is pontokat szerezhetnek. A Ferrari versenytempóban és gumikezelésben is erős lesz vasárnap, így ha minden a tervük szerint alakul, akkor biztos, hogy a tizediknél jobb helyen végeznek majd” – jósolt a Red Bull bajnoka.
FormaNet, Varga Viktória