Tudtad ezt a Szingapúri Nagydíjról?
Hétvégén a Formula-1 történelmének hatodik Szingapúri Nagydíjára kerül sor, és bár az éjszakai futamnak otthont adó helyszín még igen fiatalnak számít, ennek ellenére a Formula-1 hivatalos weboldala számos érdekes statisztikát és mérföldkövet felsorakoztatott fel a Szingapúri Nagydíjak történelméből.
Ez idáig öt alkalommal rendeztek Szingapúri Nagydíjat, mindet a Marina Bay utcai versenypályán. A debütáló éjszakai futamot 2008-ban a 15. helyről rajtoló Fernando Alonso nyerte a Renault-val, miután akkori csapattársa, Nelsinho Piquet a megfelelő időben, szándékosan falnak csapta autóját.
A spanyol az egyetlen versenyző, aki egyszer már a lehető legtökéletesebb eredménnyel távozhatott Szingapúrból: 2010-ben pole-ból rajtolva, mindvégig az élen autózva nyerte meg a futamot, és közben a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Eddigi királykategóriás pályafutásában egyébként ez az egyetlen ilyen tökéletes eredmény.
A szingapúri versenyhétvégéhez szükséges infrastruktúra figyelemreméltó: több mint 10 km hosszúságú törmelékfogó kerítést használnak, a gumifalakhoz 2600 gumit sorakoztatnak fel, 1600 TecPro korláttal együtt, és mintegy 1500 lámpa világítja meg a pályát.
Az utcai pályának 23 kanyarja van, ami a legtöbb a jelenlegi versenynaptárban.
Eddig egy Szingapúr Nagydíjon sem pihenhetett a biztonsági autó – az elmúlt öt szingapúri versenyen összességében nyolc alkalommal kellett megszakítania a csatát.
A behajtást és a pályára való visszatérést is beszámítva, a szezonban itt tart legtovább egy kerékcsere.
Az idei világbajnoki pontverseny első két helyezettje, Sebastian Vettel és Fernando Alonso két-két alkalommal nyert már Szingapúri Nagydíjat, míg a harmadik helyen álló Lewis Hamilton egyszer pezsgőzhetett a pódium tetején. Alonso eddig csak egyszer csúszott le a dobogóról, 2011-ben, amikor negyedik lett.
A Red Bull az egyetlen olyan csapat, mely egynél többször nyert már Szingapúrban. A Renault, a McLaren és a Ferrari egy-egy diadallal büszkélkedhet. A Mercedes eddig három Szingapúri Nagydíjon vett részt, ám egyszer sem sikerült a top3-ban végezniük.
Az eddigi öt futam összesen 303 körének kétharmadában vagy Vettel (98 kör) vagy Alonso (93 kör) autózott az élen.
A körrekordot Kimi Räikkönen tartja még 2008-ból (1:45.559 – Ferrari), ám idén valószínűleg ez felülíródik, hiszen a 10-es kanyart módosították, így az előzetes szimulációk szerint az eddigieknél nagyjából egy másodperccel gyorsabban tesznek majd meg egy kört a pilóták. Ami az átlagos köridőket illeti, Spa-Francorchamps után itt tart a leghosszabb ideig körbeautózni a pályát. A teljes versenytáv időtartalma a jelenlegi naptárban Szingapúrban a leghosszabb (kb 2 óra), ezzel együtt itt rajtolnak a legtöbb üzemanyaggal a versenyautók.
Az eddigi öt szingapúri futamon háromszor nyert a pole-ból rajtoló versenyző (2009, 2010, 2011).
A Mercedes számításai szerint a pilóták a kör 48-ban nyomhatják tövig a gázpedált, és a leghosszabb teljes gázon töltött idő kilenc másodperc. Egy versenyző egy kör alatt átlagosan 80-szor használja a sebességváltót, ami a 61 körös futamon összesen 4880 sebességváltást jelent.
A hőség és a magas páratartalom miatt a versenyzők szervezete átlagosan 3 kg folyadékot veszít, ehhez még hozzájön a huplis aszfalt és a sok kanyar, így fizikailag a versenynaptár egyik legnagyobb kihívást jelentő helyszíne a szingapúri pálya.
Bár a pálya még nagyon fiatal, de két mérföldkő már bekerült a történelmébe: 2008-ban Jenson Button itt futotta 150. nagydíját, míg Michael Schumacher 2012-ben 300. F1-es versenyét teljesítette az éjszakai futamnak otthont adó helyszínen.
FormaNet, Varga Viktória