2013. okt 12.

F1 Webber idei első pole pozícióját szerezte meg a szuzukai időmérőn

írta: FormaNet
F1 Webber idei első pole pozícióját szerezte meg a szuzukai időmérőn

Mark Webber Formula-1-es pályafutásának 12. pole pozícióját szerezte meg Szuzukában, ezzel együtt idén első alkalommal kezdheti meg versenyét a legjobb helyről. Sebastian Vettel KERS nélkül maradt alul az ausztrállal szemben, ám a problémákkal együtt is sikerült megszereznie a második rajthelyet. A Red Bullok mögül Lewis Hamilton és Romain Grosjean rajtolhat a második sorból, míg a címvédő két legközelebbi üldözője, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen csak a 8-9. helyről kezdi meg a Japán Nagydíjat. 

mark webber.jpg

A tavalyi Japán Nagydíj futamgyőztese, Sebastian Vettel pénteken a leggyorsabb kört rakta össze, ám az időmérő előtti szabadedzés utolsó negyed órájában KERS hiba miatt már nem hajthatott ki a pályára, így a lágyabb Pirelliken futott gyorskörökből kimaradt. Csapattársa, Mark Webber  azért tartotta a frontot, azaz a kvalifikáción ismét Red Bull fölény volt várható. Ez végül be is jött, ám az is kiderült, hogy a csapatnak nem sikerült megoldani az ezúttal Vettel autóján jelentkező problémát. 

Az első 20 percben két tűzeseten kívül nagy izgalmak nem történtek. Először Esteban Gutierrez Sauberjének hátulja kapott lángra a garázsban, később Jean-Eric Vergne Toro Rossója gyulladt ki menet közben, miután a hátsófék túlmelegedett. A francia versenyző leparkolt a pálya szélén, és az oltás idejére előkerült a piros zászló. Ekkor 1:32.271-gyel Mark Webber volt az élen, mögötte az első ötben Lewis Hamilton, Fernando Alonso Sebastian Vettel és Jenson Button állt, ez utóbbi versenyző pedig már az opciós gumikon érte addigi legjobb köridejét.  A két kiscsapat pilótáin kívül ekkor Gutierrez és Adrian Sutil volt a kieső zónában, ráadásul a németre egy ötrajthelyes büntetés is vár, mert autójában váltót kellett cserélni.

tororosso.JPG

Az újraindítást követően szűk három perc marad a kvalifikációból, így mindenki egy mért kört tudott még megtenni. Legtöbben a lágyabb gumikon vágtak neki a gyorskörnek, így természetesen rengeteg változás történt, főleg, hogy a top5-nek ekkor már nem kellett erőlködnie. Végül Grosjeannak és  Massának köszönhetően az első 1:31-es köridők is megszülettek, miközben Sutil nem tudta kiverekedni magát a kieső zónából. A Force India mellett még a kigyulladó Toro Rosso, valamint a Caterhamek és a Marussiák nem jutottak tovább a Q2-be.

Az időmérő középső etapjában a Lotusok még kemény gumikon kezdtek, a többség azonban a közepes keverékeken merészkedett ki, és az 1:31-es köridő már alap volt a top10-hez. Utoljára a két Red Bull hajtott ki a pályára, és persze rögtön át is vették az irányítást az addig élen álló Alonsótól, majd magabiztosan visszatértek a boxba. Vettel úgy állt az élre, hogy nem használta KERS rendszerét, ami már a délelőtt folyamán is okozott problémát a csapat szerelőinek. A lágyabb keverékeken Grosjean került legközelebb az energiaitalosok autóihoz, mögöttük most sem történtek nagy meglepetések - Hamilton, Räikkönen, Massa, Rosberg, Alonso, Button és Hülkenberg jutott még be a legjobb tíz közé.

A hajrában Vettel most nem vesztegette idejét, és elsőként hajtott pályára, majd 1:31.312-vel nyitotta meg a sort. KERS-ét azonban továbbra sem tudta használni, ettől függetlenül első nekifutásra csak csapattársa tudta átugrani, igaz Alonsón és Hamiltonon kívül mások nem is próbálkoztak az utolsó 10 perc első felében.

Webber egyébként elsőként ment be 1:31 alá, és nagyjából három tizeddel verte csapattársát. A hajrában ugyan csökkent a kettőjük közti különbség, de az ausztrál maradt az élen. A Red Bullokat senki nem tudta túlszárnyalni. Hamilton került legközelebb hozzájuk, de még ő is több mint három tizedmásodpercet kapott, a negyedik helyen záró Grosjean pedig már négy és felet. A harmadik rajtsort Rosberg és Massa szerezte meg, míg a listavezető legfőbb riválisai csak a top10 utolsó triójában foglaltak helyet. 

webber-vettel-hamilton-szuzuka kvali.jpg

A szezon végén távozó ausztrál utoljára tavaly, Dél-Koreában indulhatott az első rajtkockából, és bár a leintés után elismerte, hogy leginkább Seb problémája segítette hozzá ehhez a pole-hoz, ettől függetlenül nagyon örül, hogy a sok balszerencse után szépen búcsúzhat a szuzukai pályától.

„Ez a pole egy szép búcsú, hiszen utoljára kísérelhettem meg ezt egy olyan fenomenális pályán, mint a szuzukai” – örvendezett a 37 esztendős pilóta. 

A műszaki gondok tükrében a bajnoki tabella éllovasa is elégedetten zárta az időmérőt. 

„Már délelőtt is problémáink voltak,  de nem hiszem, hogy ez bármin is változtatna valamit. gratulálok Marknak, hatalmas kört rakott össze! Elégedett vagyok az eredménnyel, és leginkább a csapattal, mert az autó ma fenomenális volt” – nyilatkozta a német bajnok. 

A harmadik rajkockát megszerző Hamilton elismerte, hogy a Red Bullt képtelenség volt befogni: „Nagyon elégedett vagyok a harmadik hellyel, a csapat remek munkát végzett a hétvégén,  és ezt mindenkinek köszönöm. Úgy tűnik, hogy jobb a csomagunk, mint az utóbbi időkben, és fantasztikus érzés vezetni a kocsit. A harmadik hely egy erős eredmény, mert a Red Bull ma elérhetetlen volt. A gumikezelés nagyon fontos lesz a holnapi versenyen, és remélem, hogy a tiszta oldalról indulva lesz egy jó rajtom, aztán majd meglátjuk mit tudunk kezdeni az előttünk lévő srácokkal.”

Vettel legnagyobb riválisa, Fernando Alonso mindhárom edzésen - és végül az időmérőn is kikapott csapattársától, ráadásul a döntő pillanatokban csak a nyolcadik helyre elegendő kört sikerült összeraknia.

„Nem volt semmi probléma. Egyszerűen nincs jó hétvégém, egész eddigi hétvégén a nyolcadik-kilencedik helyen álltam, és egyszerűen nem találom a tempót. Az időmérőn is csak a nyolcadik lettem, de a versenyen igyekszem majd néhány hellyel előrébb kerülni”- értékelte eddigi hétvégéjét a spanyol bajnok. 

Alonso jövőbeni márkatársa, Räikkönen  is alul maradt csapattársával szemben, de a kilencedik helyről rajtoló finn összességében elégedett a kocsival.

"Sokkal jobb volt az autó, mint az elmúlt versenyhétvégéken még akkor is, ha a holnapi rajtrácson nem vagyok jobb helyzetben. Utolsó gyorskörömön hibáztam, amivel időt veszítettem. Elég szoros a mezőny, ezért egy kevés hiba is jó néhány pozícióba kerülhet.”

Az időmérőn elért eredményekhez képes lesz némi átrendeződés a rajtrácson, de ez csak a mezőny hátsó régióját érinti. Jules Bianchi és Charles Pic 10-10 rajthelyes büntetéssel érkezett Szuzukába, míg Adrian Sutil váltócsere miatt kapott ötrajthelyes büntetést. Pic ezen kívül egy igen érdekes szankcióban részesült az időmérőt követően, ahol figyelmen kívül hagyta a boxutcai piros lámpát. Mivel a Caterham pilótája így is úgy is a mezőny végéről indul, ezért egy újabb visszasorolásnak nem sok értelmét látták a stewardok. Ezért úgy döntöttek, hogy a 23 esztendős franciának a futam első öt körében le kell töltenie egy boxutcaáthajtásos büntetést. 

000 facebook_banner.jpg

 Az időmérő végeredménye:

időmérő - szuzuka.JPG

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Arctica sportnapszemüveg

Szólj hozzá

forma-1 red bull japán nagydíj szuzuka időmérő formula-1