2013. nov 19.

F1 Beszédes számok az Amerikai Nagydíjról

írta: FormaNet
F1 Beszédes számok az Amerikai Nagydíjról

Az Amerikai Nagydíj finoman szólva sem volt az év legizgalmasabb futama, ám a széria statisztikájában újabb rekordok íródtak át, a főszereplő pedig ezúttal is az újabb mesterhármast begyűjtő Sebastian Vettel volt. 

2013- austin.JPG

Sebastian Vettel az Amerikai Nagydíjon senkitől sem zavartatva szerezte meg zsinórban nyolcadik futamgyőzelmét, és ezzel Michael Schumachert megelőzve új rekordot állított fel. Bár a futam után nem felejtette el megemlíteni, hogy Alberto Ascari az ’50-es évek elején egymás után kilenc győzelmet zsebelt be, de egyrészt az olasz legenda nem egy szezonon belül érte el ezt a kimagasló eredményt, másrészt közben kihagyott egy futamot, a hivatalosan a világbajnoksághoz tartozó Indianapolis 500-at. Így a statisztika Ascari neve mellett is hét győzelmet jegyez ebben a bravúros győzelmi sorozatban.

A Red Bull német klasszisa a jelenlegi versenypályák közül most már Austint is kipipálhatja a győzelmi listáján, ami egyben azt is jelenti, hogy eddig összességében 20 különböző versenypályán pezsgőzhetett a dobogó legfelső fokán. A jelenlegi mezőnyből Vettel ebben a statisztikában is az élre állt, ugvyanis eddig Fernando Alonsóval együtt bérelte a top helyet 19-19 különböző pályán aratott futamgyőzelemmel. Az abszolút rekorder Michael Schumacher 23-mal, majd őt követi Alain Prost (22), és Vettel immár egyedüliként áll a harmadik helyen Nigel Mansellt (19) és Alonsót (19) átugorva. A jelenlegi helyszínek közül már csak a Hungaroring és a kétévenként szereplő Hockenheimring hiányzik Seb győzelmi listájáról.

A négyszeres világbajnok a szezonzárón még egy rekordot beállíthat, mégpedig az egy idényen belüli győzelmeinek számával. Vettel most 12 diadalnál tart, míg a rekorder Schumacher 2004-ben 13 futamgyőzelmet szerzett a Ferrari színeiben. Ha Interlagosban is az 1-es számú Red Bullt inti le elsőként a kockás zászló, úgy a hétszeres bajnoknak ismét osztozkodnia kell honfitársával.

Austinban Vettel nem mellesleg zsinórban 10. alkalommal ünnepelhetett a dobogón, és az F1 történelmében ő az első versenyző, aki pályafutása során kétszer is megcsinálta már ezt a sorozatot. Első alkalommal a 2010-es Brazil Nagydíjtól egészen a 2011-es Birt Nagydíjig sorozatban 11-szer ért célba a legjobb három között, most pedig a Német Nagydíj óta tart ez a sikersorozata, és persze hétvégén, a szezonzárón beállíthatja saját rekordját. Az abszolút csúcstartó egyébként itt is Schumacher, a második helyen pedig Fernando Alonso áll.

Zsinórban megszerzett dobogós helyezések top10-es listája: 

  1. Michael Schumacher: 19   (2001 USA GP – 2002 Japán GP)
  2. Fernando Alonso: 15         (2005 Török GP – 2006 Kanadai GP)
  3. Sebastian Vettel: 11          (2010- Brazil GP – 2011 Brit GP)
  4. Sebastian Vettel: 10          (2013 Német GP – 2013 USA GP)
  5.  Jim Clark: 9                      (1963 Belga GP – 1963- Dél-Afrikai GP)
  6. Niki Lauda: 9                     (1975 Olasz GP- 1976 Svéd GP)
  7. Nelson Piquet: 9               (1987 Monacói Gp – 1987 Portugál GP)
  8. Michael Schumacher: 9     ( 2000 Magyar GP – 2001 Brazil GP)
  9. Michael Schumacher: 9     (2004 Európa GP – 2004 Olasz GP
  10. 10. Lewis Hamilton: 9        (2007 Ausztrál GP – 2007 Brit GP)

Vettel hétvégén a pole-ból rajtolhatott, és mielőtt elsőként célba ért, a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, azaz F1-es pályafutásának nyolcadik mesterhármasát könyvelhette el Austinban. Ebben az összesítésben utolérte a negyedik helyen álló Alain Prostot.

Mesterhármasok legjobbjai:

  1. Michael Schumacher: 22
  2. Jim Clark: 11
  3. Juan Manuel Fangio: 9
  4. Alain Prost, Sebastian Vettel: 8
  5. Alberto Ascari, Ayrton Senna: 7
  6. Nigel Mansell, Damon Hill, Mika Häkkinen, Fernando Alonso: 5 

A szombati időmérőn Vettel F1-es pályafutásának 44. rajtelsőségét szerezte meg, mellőle pedig csapattársa, Mark Webber rajtolhatott. Az ausztrál versenyző 37. alkalommal indulhatott az első sorból, így ebben az összesítésben fellépett a 15. helyre Fernando Alonso, Stirling Moss és David Coulthard mellé. Vettelnek és Webbernek köszönhetően a Red Bull immár 23. kettős rajtelsőségét jegyzi, amivel az örökranglistán megelőzte a negyedik helyen álló Renault-t, így már csak olyan legendás istállók állnak az energiaitalosok előtt, mint a Ferrari (70), a McLaren (63) és a Williams (61).

Romain Grosjean a harmadik helyről vághatott neki az Amerikai Nagydíjnak, majd végül másodikként szelte át a célvonalat, és F1-es pályafutásának kilencedik dobogós helyezését szerezte meg. A francia versenyző vasárnap délutánig mindössze egyetlen egy második helyet tudott felmutatni még a tavalyi Kanadai Nagydíjról, így Austinban életének második legjobb királykategóriás eredményét ünnepelhette. Nem mellesleg eddigi F1-es szereplése óta ez az első alkalom, hogy zsinórban ötödik alkalommal pontszerző helyen ért célba. Érdekesség, hogy Gorsjean idén többször ünnepelhetett dobogón, mint a bajnoki pontverseny 3. helyén álló Hamilton, sőt a Lotus idei dobogós helyezéseinek száma több mint a Mercedesé, ám pontgyűjtésben az ezüst nyilak következetesebbek. További érdekesség, hogy Gorsjeannak ez volt az első olyan Formula-1-es versenye, ahol nem egy világbajnok volt a csapattársa.

A Renault motoros autók taroltak Austinban, hiszen az időmérőn, majd a futam végén is az első három versenyző a francia márka erőforrásaival remekelt, miközben a Mercedesnél egy kevésbé örömteli hétvégét könyvelhetnek el. Monza óta ugyanis ez volt az első alkalom, hogy egy Mercedes sem kapott helyet a rajtrács első két sorában. Nico Rosberg ráadásul idei legrosszabb kvalifikációs eredményét tudhatja maga mögött, miután csak a 12. helyre elegendő köridőt tudta összerakni a szombati kvalifikáción. A negyedik helyen célba érő csapattárs, Lewis Hamilton ugyanakkor a belgiumi harmadik helyezése óta a legjobb eredményének örülhetett a vasárnapi futam végén. 

Vettel mellett csapata, a Red Bull is egy új rekordról számolt be hivatalos oldalán, mégpedig egy kerékcsere rekordról, amit a csapat saját mérése szerint Austinban Mark Webber autóján 1,923 másodperc alatt hajtottak végre. A tankolás betiltása óta folyamatosan gyorsulnak a kerékcserék, és elsőként a Ferrari számolt be arról, hogy két másodperc alá vitték az etalont. Ez idén, Szuzukában történt Alonso autóján, 1,985 másodperces gyorsasággal. 

Fernando Alonso ötödik helyezésével bebiztosította második helyét a bajnoki összetettben, mindeközben zsinórban az ötödik versenyhétvégén maradt le a dobogós ceremóniáról, nem mellesleg 13 verseny óta nem tudott futamot nyerni. Ezen a téren még sosem volt ilyen sikertelen sorozata a spanyolnak, amióta 2010-ben a maranellóiakhoz szerződött.

Valtteri Bottas nyolcadik helyével életes első F1-es pontjainak örülhetett, és ezzel ő lett az F1 történelmének 323. pilótája, aki pontot szerzett egy nagydíjon. 

 000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Arctica sportnapszemüveg

Szólj hozzá

statisztika forma-1 austin amerikai nagydíj formula-1