F1 Beszédes számok az Amerikai Nagydíjról
Az Amerikai Nagydíj finoman szólva sem volt az év legizgalmasabb futama, ám a széria statisztikájában újabb rekordok íródtak át, a főszereplő pedig ezúttal is az újabb mesterhármast begyűjtő Sebastian Vettel volt.
Sebastian Vettel az Amerikai Nagydíjon senkitől sem zavartatva szerezte meg zsinórban nyolcadik futamgyőzelmét, és ezzel Michael Schumachert megelőzve új rekordot állított fel. Bár a futam után nem felejtette el megemlíteni, hogy Alberto Ascari az ’50-es évek elején egymás után kilenc győzelmet zsebelt be, de egyrészt az olasz legenda nem egy szezonon belül érte el ezt a kimagasló eredményt, másrészt közben kihagyott egy futamot, a hivatalosan a világbajnoksághoz tartozó Indianapolis 500-at. Így a statisztika Ascari neve mellett is hét győzelmet jegyez ebben a bravúros győzelmi sorozatban.
A Red Bull német klasszisa a jelenlegi versenypályák közül most már Austint is kipipálhatja a győzelmi listáján, ami egyben azt is jelenti, hogy eddig összességében 20 különböző versenypályán pezsgőzhetett a dobogó legfelső fokán. A jelenlegi mezőnyből Vettel ebben a statisztikában is az élre állt, ugvyanis eddig Fernando Alonsóval együtt bérelte a top helyet 19-19 különböző pályán aratott futamgyőzelemmel. Az abszolút rekorder Michael Schumacher 23-mal, majd őt követi Alain Prost (22), és Vettel immár egyedüliként áll a harmadik helyen Nigel Mansellt (19) és Alonsót (19) átugorva. A jelenlegi helyszínek közül már csak a Hungaroring és a kétévenként szereplő Hockenheimring hiányzik Seb győzelmi listájáról.
A négyszeres világbajnok a szezonzárón még egy rekordot beállíthat, mégpedig az egy idényen belüli győzelmeinek számával. Vettel most 12 diadalnál tart, míg a rekorder Schumacher 2004-ben 13 futamgyőzelmet szerzett a Ferrari színeiben. Ha Interlagosban is az 1-es számú Red Bullt inti le elsőként a kockás zászló, úgy a hétszeres bajnoknak ismét osztozkodnia kell honfitársával.
Austinban Vettel nem mellesleg zsinórban 10. alkalommal ünnepelhetett a dobogón, és az F1 történelmében ő az első versenyző, aki pályafutása során kétszer is megcsinálta már ezt a sorozatot. Első alkalommal a 2010-es Brazil Nagydíjtól egészen a 2011-es Birt Nagydíjig sorozatban 11-szer ért célba a legjobb három között, most pedig a Német Nagydíj óta tart ez a sikersorozata, és persze hétvégén, a szezonzárón beállíthatja saját rekordját. Az abszolút csúcstartó egyébként itt is Schumacher, a második helyen pedig Fernando Alonso áll.
Zsinórban megszerzett dobogós helyezések top10-es listája:
- Michael Schumacher: 19 (2001 USA GP – 2002 Japán GP)
- Fernando Alonso: 15 (2005 Török GP – 2006 Kanadai GP)
- Sebastian Vettel: 11 (2010- Brazil GP – 2011 Brit GP)
- Sebastian Vettel: 10 (2013 Német GP – 2013 USA GP)
- Jim Clark: 9 (1963 Belga GP – 1963- Dél-Afrikai GP)
- Niki Lauda: 9 (1975 Olasz GP- 1976 Svéd GP)
- Nelson Piquet: 9 (1987 Monacói Gp – 1987 Portugál GP)
- Michael Schumacher: 9 ( 2000 Magyar GP – 2001 Brazil GP)
- Michael Schumacher: 9 (2004 Európa GP – 2004 Olasz GP
- 10. Lewis Hamilton: 9 (2007 Ausztrál GP – 2007 Brit GP)
Vettel hétvégén a pole-ból rajtolhatott, és mielőtt elsőként célba ért, a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, azaz F1-es pályafutásának nyolcadik mesterhármasát könyvelhette el Austinban. Ebben az összesítésben utolérte a negyedik helyen álló Alain Prostot.
Mesterhármasok legjobbjai:
- Michael Schumacher: 22
- Jim Clark: 11
- Juan Manuel Fangio: 9
- Alain Prost, Sebastian Vettel: 8
- Alberto Ascari, Ayrton Senna: 7
- Nigel Mansell, Damon Hill, Mika Häkkinen, Fernando Alonso: 5
A szombati időmérőn Vettel F1-es pályafutásának 44. rajtelsőségét szerezte meg, mellőle pedig csapattársa, Mark Webber rajtolhatott. Az ausztrál versenyző 37. alkalommal indulhatott az első sorból, így ebben az összesítésben fellépett a 15. helyre Fernando Alonso, Stirling Moss és David Coulthard mellé. Vettelnek és Webbernek köszönhetően a Red Bull immár 23. kettős rajtelsőségét jegyzi, amivel az örökranglistán megelőzte a negyedik helyen álló Renault-t, így már csak olyan legendás istállók állnak az energiaitalosok előtt, mint a Ferrari (70), a McLaren (63) és a Williams (61).
Romain Grosjean a harmadik helyről vághatott neki az Amerikai Nagydíjnak, majd végül másodikként szelte át a célvonalat, és F1-es pályafutásának kilencedik dobogós helyezését szerezte meg. A francia versenyző vasárnap délutánig mindössze egyetlen egy második helyet tudott felmutatni még a tavalyi Kanadai Nagydíjról, így Austinban életének második legjobb királykategóriás eredményét ünnepelhette. Nem mellesleg eddigi F1-es szereplése óta ez az első alkalom, hogy zsinórban ötödik alkalommal pontszerző helyen ért célba. Érdekesség, hogy Gorsjean idén többször ünnepelhetett dobogón, mint a bajnoki pontverseny 3. helyén álló Hamilton, sőt a Lotus idei dobogós helyezéseinek száma több mint a Mercedesé, ám pontgyűjtésben az ezüst nyilak következetesebbek. További érdekesség, hogy Gorsjeannak ez volt az első olyan Formula-1-es versenye, ahol nem egy világbajnok volt a csapattársa.
A Renault motoros autók taroltak Austinban, hiszen az időmérőn, majd a futam végén is az első három versenyző a francia márka erőforrásaival remekelt, miközben a Mercedesnél egy kevésbé örömteli hétvégét könyvelhetnek el. Monza óta ugyanis ez volt az első alkalom, hogy egy Mercedes sem kapott helyet a rajtrács első két sorában. Nico Rosberg ráadásul idei legrosszabb kvalifikációs eredményét tudhatja maga mögött, miután csak a 12. helyre elegendő köridőt tudta összerakni a szombati kvalifikáción. A negyedik helyen célba érő csapattárs, Lewis Hamilton ugyanakkor a belgiumi harmadik helyezése óta a legjobb eredményének örülhetett a vasárnapi futam végén.
Vettel mellett csapata, a Red Bull is egy új rekordról számolt be hivatalos oldalán, mégpedig egy kerékcsere rekordról, amit a csapat saját mérése szerint Austinban Mark Webber autóján 1,923 másodperc alatt hajtottak végre. A tankolás betiltása óta folyamatosan gyorsulnak a kerékcserék, és elsőként a Ferrari számolt be arról, hogy két másodperc alá vitték az etalont. Ez idén, Szuzukában történt Alonso autóján, 1,985 másodperces gyorsasággal.
Fernando Alonso ötödik helyezésével bebiztosította második helyét a bajnoki összetettben, mindeközben zsinórban az ötödik versenyhétvégén maradt le a dobogós ceremóniáról, nem mellesleg 13 verseny óta nem tudott futamot nyerni. Ezen a téren még sosem volt ilyen sikertelen sorozata a spanyolnak, amióta 2010-ben a maranellóiakhoz szerződött.
Valtteri Bottas nyolcadik helyével életes első F1-es pontjainak örülhetett, és ezzel ő lett az F1 történelmének 323. pilótája, aki pontot szerzett egy nagydíjon.
FormaNet, Varga Viktória