F1 Montezemolo értékelte a Ferrari felejtős szezonját
A Scuderia Ferrari egy újabb nehéz idényt tudhat maga mögött, miután a szezon második felében látványosan leeresztett a csapat, és végül még a konstruktőri bajnokság második helyét is elbukta. A maranellói gárda elnöke, Luca di Montezemoló a csapat hivatalos oldalán megjelenő szezonértékelésében világosan megfogalmazta az újabb sikertelenség okait, mindemellett beszélt többek között arról is, hogy miért nem adott maximum pontszámot Fernando Alonso idei teljesítményére. Montezemolo a visszatekintés mellett természetesen elmondta elképzeléseit a jövőről is, amiben már az ígéretesnek tűnő új szabályok- és Kimi Räikkönen is szerepet kap.
A 2013-as szezonról
„Egyértelműen el kell felejtenünk, ez egy kiábrándító szezon volt. Ennek három fő oka volt, melyek egyértelműen kirajzolódtak előttem. Az első, hogy a szezon második felében képtelen voltunk fejleszteni az autót. Erre mindenképpen magyarázatot várok, mert ha nem tudjuk az okát, az nem túl jó hír.”
„A második ok az abroncsokban keresendő, de nem akarok mentegetőzni. Építettünk egy autót egy bizonyos gumi típusra, és az bizonyította is versenyképességét. Aztán az abroncsok megváltoztak, és ez bizonyítottan hátrányt jelentett nekünk, miközben másokat előnyösebb helyzetbe hozott. Mindemellett az egyik csapat kicsit furcsán értelmezte a szabályokat, és a büntetésük kicsit olyan volt, mintha Poncius Pilátus hozta volna meg.” (Mercedes tesztbotránya - a szerk.)
„Ami az első okot illeti, azt egymás között kell megbeszélnünk, míg a másikat pedig az arra megfelelő fórumon. Végül pedig amik még hiányoztak a konstruktőri bajnokságban, azok Massa pontjai. Most az a feladatunk, hogy kiderítsük mi is történt valójában ebben az évben, és ennek tükrében meg kell találni a jó irányt a folytatáshoz.”
A Ferrari F1-es politikai befolyásáról
„Ezek a történetek már akkor porondon voltak, amikor a ’70-es években még Enzo Ferrarival dolgoztam. Kötöttünk egy megállapodást Ecclestone-nal és az FIA-val, és mi vagyunk az egyetlen csapat, melynek vétójoga van. Tisztában vagyunk azzal az erősségünkkel, hogy a Formula-1 teljesen más lenne nélkülünk. Mindemellett az is igaz, hogy az erőhöz egy győztes autó is kell, ami most hiányzik. Minden más csak pletyka.”
Felipe Massa interlagosi büntetéséről
„Szerintem aránytalan volt és kevésbé igazságos, mint Hamiltoné. Ha Felipe a negyedik helyen marad, akkor most második helyen lennénk a konstruktőri bajnokságban. Mint eddig oly gyakran, az urak, akik versenybírói feladatokat látnak el a hétvégéken, most is kissé nevetséges és anakronisztikus döntést hoztak. Ennél óvatosabbnak kell lennünk, hogy megtartsuk hitelességünket a csapatok körében, akik sok munkát és pénzt ölnek ebbe a sportba, és a versenyzők körében, akik életüket kockáztatják.”
Fernando Alonsóról
„Igazán büszke lehet a második helyre, hiszen nagyszerű szezonja volt. Egy gyorsabb autót kell adni neki, és ő a legtöbbet fogja kihozni belőle. Hogy miért nyolc pontot adok a tíz helyett? Ez a nyolc valójában tízet ér, mert ösztönzésnek szánom. Remélem jövőre megadhatom neki a tízest, a csapatnak pedig legalább egy nyolcast. Jövőre szeretnénk egy olyan autót adni neki, ami jobb a Red Bullnál. Ne felejtsük el, hogy mi is tudjuk hogyan kell nyerő autót készíteni, elég ha csak a 2000 és 2004 közötti időszakra gondolunk vagy a 2007-es és 2008-as győzelmekre.”
„Köszönöm mindazt az erőfeszítést és elszántságot amit idén mutatott, és az a tény, hogy kész lett volna átadni a dobogós helyet Massának, azt mutatja, hogy jó a csapaton belüli hangulat.”
„Nem Newey az ellenfele. Olyan versenyzők vannak itt, mint Vettel, Hamilton vagy például Rosberg, aki nagyon sokat fejlődött. És ott van Räikkönen, aki megpróbál majd nyerni, ami plusz lökést adhat nekünk, és azokat a plusz pontokat, amik idén hiányoztak.”
Alonso és Räikkönen párosításról
„Bárkinek, akinek az a megtiszteltetés és felelősség jut, hogy a Ferrarinál versenyezhet, tudnia kell, hogy elsődlegesen a csapatra kell gondolnia, és csak azután önmagára. Egyik pilótánk sem bánthatja a másikat. Alonso talán a legerősebb versenyző, akivel valaha találkoztam, még úgy is, hogy a múlttal mindig nehéz összehasonlításokat végezni. Räikkönent a tapasztalata és az elmúlt két évben elért eredményei miatt alkalmaztuk újra, illetve azért, mert nagyon kedvelik őt a csapatnál és azon kívül is. Nagyon örültem annak a lelkesedésnek, ami visszatérésének hírét övezte. Biztos vagyok benne, hogy segíteni fogják egymást.”
Sebastian Vettelről
"Jobb, mint Senna? Ecclestone azt mondja, amit gondol, de persze semmi kétség afelől, hogy egy nagyszerű pilóta. Egy komoly fiatalember, aki már sok győzelmet aratott, és ezért megérdemli a tiszteletet. Gratulálok neki és a Red Bullnak. Vettel a Ferrarinál? Nem lehet tudni, mit hoz a jövő, de ebben a pillanatban a pilóta-kérdés nem foglalkoztat minket.”
A 2014-es célokról
„Célunk, hogy egy győztes autót építsünk. Egy mindenre kiterjedő átszervezést hajtottunk végre, és olyan megbecsült mérnökök érkeztek vagy tértek vissza hozzánk, mint James Allison. Az új szabályok miatt bizonyos területek, mint például a motorok nagyobb hangsúlyt kapnak, és ezen a téren elég versenyképesek vagyunk. Ezért is jó okunk van arra, hogy optimisták legyünk, a győzelem összetevői már a helyükön vannak. Túl gyakran csak egy hajszál választott el minket a sikertől, de most már nyernünk kell. Csak remélni tudom, hogy nem lesznek olyan homályos területek, amik befolyásolhatják a dolgokat. El kell kerülni a hibákat, és ez mindenkire vonatkozik.”
Jean Todtról és Bernie Ecclestone-ról:
"Todt marad az az FIA élén, és arra számítok, hogy nagy változások következnek majd, mert túl sok éven át volt ugyanolyan a szövetség, és mint az élet bármely területén, itt is szükség van a változásra. Hogy Ecclestone szívesen venné, ha Christian Horner lenne az utódja? Minél idősebb, annál jobban élvezi a vicceket, én pedig örülök annak, hogy még mindig szeret mókázni…”
FormaNet, Varga Viktória