F1 Optimista jóslatok - Drámáktól mentes előszezon és izgalmas bajnokság vár ránk 2014-ben
Az új motorformula és számtalan egyéb szabályváltozás sok kérdőjelet vet fel az idei évre vonatkozóan. Többek között Formula-1-es berkeken belül néhány attól tartanak, hogy a kollektív tesztek nem nélkülözik majd a drámai pillanatokat, hiszen a hatalmas technikai kihívásokkal együtt mindenkire rengeteg bizonytalanság és kockázati tényező vár az első éles bevetéskor. A Mercedes motorsport főnöke, Toto Wolff azonban kicsit lenyugtatta a kedélyeket, és úgy véli, az első kollektív teszt közel sem lesz annyira kaotikus, mint azt egyesek előrevetítik. Ezen kívül nagy kérdés, hogy az erőviszonyok hogyan alakulnak 2014-ben, és a sokak szerint a Red Bull uralma miatt unalomba fulladt versengést felrázza-e a rengeteg változás. A McLarennél emiatt sem aggódnak, ugyanis Martin Whitmarsh szerint eddig is izgalmas versenyeket hozott az elmúlt pár év, és ez idén sem lesz másként.
Az elmúlt hetekben több csapat szakembere is azon véleményének adott hangot, hogy 2014-ben a megbízhatóság lesz a siker kulcsa, és egyben a legfontosabb megoldandó feladat. Mivel a nagy változásokra elég szűkös az idő, ezért többen is azt jósolják, hogy a január 28-án kezdődő jerezi teszt problémás lehet a megbízhatóság szempontjából, sőt McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh is úgy véli, hogy a tesztelés „vérfürdővé" válhat a sok meghibásodás miatt.
„Lehetséges. De egy kis vérfürdő olykor jót tesz a sportnak, nem igaz? Néhány ember még örülhet is neki”- válaszolt Whitmarsh az Autosport azon kérdésére, hogy az előszezonban sok fejfájást okozhat-e a megbízhatóság.
A Mercedes motorsport főnöke, Toto Wolff azonban sokkal optimistábban látja a közeljövőt, és nem számít kaotikus tesztnapokra.
„Nem hinném, hogy ’vérfürdő’ lesz, és az autók sorra leállnak majd a pályán. Ettől függetlenül nem a szokásos teszt lesz, amikor a műszaki előírások csak kis mértékben változnak és naponta 100 kört is teljesíteni tudunk. Valószínűleg az igazság valahol a kettő között van, de ez is az új fejlesztések része. Valahonnan el kell indulnunk, hogy megértsük a problémákat, és ezért vannak a tesztek.”
"Ez mindössze egy hatalmas kihívás a mérnökök számára, ami egy lényeges része az F1-nek. Az F1 azért is volt mindig sikeres, és lett az autósport első számú kategóriája, mert a versenyzés mellett az innovációról is szól. Amit ebben a szezonban kapunk, azon csak ámulni lehet! Nagyobb üzemanyag-hatékonyság mellett próbáljuk fenntartani az eddig megszokott teljesítményt, és mindent, ami ehhez kell, megpróbálunk beilleszteni egy versenyautó ’bőre’ alá. A hűtés problémát okozhat, és az üzemanyag-hatékonyság kulcsfontosságú lesz, ráadásul ami az aerodinamikát illeti, mindeközben csökken a leszorítóerő is. Ez izgalmas lesz!” – ecsetelte Wolff az Autosportnak.
Az új korszak és a vele járó megbízhatósági problémák mellett természetesen az is nagy kérdés erre az évre, hogy Sebastian Vettel és a Red Bull dominanciájának megtörésével izgalmas bajnoki csatát hoz majd a 2014-es idény, vagy sem. Sokak szerint ugyanis az elmúlt években kissé unalmassá vált a Formula-1, köszönhetően az energiaitalosok menetelésének. Ez tavaly a szezon második felére különösen igaz volt, és még maga Bernie Ecclestone is elismerte, hogy jelentősen csökkent a nézettség. McLarent irányító Martin Whitmarsh szerint most sincs probléma az izgalmakkal, és bár elismeri, hogy Vettel uralmának megdöntése jót tenne a sportnak, de úgy véli, hogy az F1 sikeressége nem ebben a momentumban rejlik.
„A tavalyi nem volt egy klasszikus világbajnokság, de azért volt néhány nagyon jó verseny. Az embereknek olykor rövidtávú a memóriájuk, és igen cinikusak tudnak lenni, amit nem igazán kedvelek. Ez egy nagyszerű sport. Az emberek előszeretettel emlegetik az aranykorszakot, de azt hiszem, hogy az utóbbi néhány évben is fantasztikus versenyek voltak a KERS és a DRS bevezetésének köszönhetően.”
„Minden sportágra igaz, hogy szükség van a kiszámíthatatlanságra. Tudom, hogy mindenki azt szeretné, hogy az emberek szombaton este kíváncsian várják, ki fog nyerni másnap, és még a verseny vége előtt három körrel is kérdés legyen, hogy végül ki nyer. Személy szerint én is azt szeretném, ha most más nyerné meg a bajnokságot, de ez nem jelenti azt, hogy bármi probléma lenne a versenyzés színvonalával. Az utóbbi években volt néhány hatalmas verseny és bajnoki küzdelem”- szögezte le a McLaren csapatfőnöke.
FormaNet, Varga Viktória