F1 A Mercedes elcsendesítette a kritikus hangokat
Üzemanyag-spórolás ide, halk motorok oda, a Formula-1 szurkolói vasárnap valódi versenyt láthattak, rengeteg előzéssel és kerék-kerék elleni csatákkal. Ráadásul a leggyilkosabb párharc éppen a futamgyőzelemért zajlott, és ha ez még nem lenne elég, mindez csapattársak között. A két főszereplő, Lewis Hamilton és Nico Rosbeg boldogan ölelte meg egymást a nagy küzdelem után, és mindketten óriási élményként meséltek a gyilkos párharcról. Mindemellett a csapatnál különösen örülnek annak, hogy éppen ők tudták elcsendesíteni az unalmas F1-ről szóló kritikus hangokat.
A Bahreini Nagydíjon több versenyző is csattanós választ adott az elmúlt két futam hangos kritikáira, köztük a győzelemért harcba szálló Lewis Hamilton és Nico Rosberg is. A Mercedes csapat hatalmas előnye- és fontos világbajnoki pontok ellenére szabadjára engedte a gyeplőt harcos kedvű pilótáinál, és erre még rátett egy lapáttal a biztonsági autó valamint egy eltérő gumistratégia, aminek eredménye egy szinte mindvégig kiszámíthatatlan, hatalmas csatákkal tarkított verseny lett.
Végül a Formula-1 történelmének 900. futamán - mindössze egy másodperces előnyben - Lewis Hamiltont intette le elsőként a kockás zászló. A brit bajnok élete egyik legnehezebb versenyeként könyvelte el a szezon harmadik megmérettetését, és elismerte, hogy nagyon megkönnyebbült, amikor vége lett.
„Jól kezdődött a hétvége, de aztán valahol veszítettem a sebességből, miközben Nico felvette a ritmust. Ezért tudtam, hogy egy jó startra van szükségem, és a dolgok nagyjából úgy alakultak, ahogy akartam, kivéve a biztonsági autót. A SafetyCar után különböző abroncsokon voltunk, szóval azt hiszem ez volt az egyik legnehezebb versenyem. Talán a 2007-es indianapolisi futam volt hasonlóan nehéz, de az már nagyon nagyon régen volt.”
„Nico egész verseny alatt fantasztikusan vezetett, és nagyon nehéz volt magam mögött tartani, különösen a hajrában. Előtte felépítettem valamennyi előnyt, ami elment, aztán az opciós gumikon folyamatosan a nyakamnál tartotta a kést. Valódi megkönnyebbülés volt áthaladni a célvonalon.”
"A vége gyilkos volt. A két gumikeverék között vagy hat tizedmásodperc különbség volt, és amikor Nico a közepes abroncsokon volt, én pedig a lágy gumikon, akkor nem igazán tudtam ezt kihasználni arra, hogy meglépjek. Ezzel már az időmérőn is szenvedtem, ráadásul a fékrendszerrel is volt problémám a kvalifikáción, amit a verseny előtt ki is cseréltünk. Azt hittem, hogy ezzel majd megoldódik, de a futam alatt is nagyon szenvedtem. A biztonsági autóval pedig kilenc és fél másodpercet vesztettem, ennek ellenére végig azt gondoltam, hogy az előnyömnek ki kell tartania a verseny végéig. Nico azonban nagyon gyors volt, és nehéz volt ellene védekezni. Iszonyatosan megkönnyebbültem a végén.”
A második helyen célba érő Rosberg – aki továbbra is vezeti a bajnoki pontversenyt – elismerte, hogy bár a győzelemnek jobban örült volna, ugyanakkor élete legizgalmasabb versengésének írta le bahreini küzdelmét. Különösen örül annak, hogy az elmúlt hetek kritikái után éppen ők tudták visszahozni az izgalmakat a sportba.
„Határozottan állíthatom, hogy nem szeretek Lewis mögött második lenni, másrészt azonban tény, hogy ez volt eddigi karrierem legizgalmasabb versenye. Remélem a tévénézők is így látták. A mai nap a sportról szólt, és az Ezüst Nyíl egy hatalmas show-t csinált. Remélem, hogy szórakoztató volt, és a következő versenyre úgy készülök, hogy nyerni fogok.”
„Nem kezdtem túl jól. Persze nem volt rossz, de Lewis egy picivel jobb volt. Az első etap végén próbáltam még utolérni, de nem sikerült. Aztán megpróbáltuk a fordított stratégiát, hogy legyen esélyem a hajrában. Már a verseny előtt is ez volt a terv, és végül jól is elsülhetett volna. A közepes gumikon is megpróbáltam tartani vele a lépést, hogy a verseny végén újra támadhassak. Így a hajrában megint sikerült egy jót csatáznunk, de végül nem tudtam legyőzni. Lewis jól védekezett, de tényleg nagy csata volt, és éppen ez az, amiért itt vagyok. Az ilyen versenyekért. Azt hiszem ez egy jó nap a sport számára is, különösen az utóbbi napok kritikái miatt. Szerintem most egy kicsit elcsendesülnek ezek a hangok, és ez egy nagyon jó dolog. És jó érzés, hogy mindezt a mi csapatunk mutatta meg, de természetesen nem vagyok elégedett a második hellyel” – ecsetelte a német versenyző a leintést követően, majd az eltérő stratégiáról bővebben is beszélt
„A stratégiáról a csapat dönt. Pontosan ezt a variációt beszéltük meg a verseny előtt, és minden a terv szerint alakult. Úgy terveztük, hogy a verseny végén lehetőségem lesz hajrázni, végül ez kudarcba fulladt, de nem a taktikánk miatt. A csapat abszolút tisztességes volt, és mindent amit lehetett, kihozott a lehetőségekből. Nem is kell több bizonyíték annál, mint, hogy mindenki láthatta, nem volt csapatutasítás. Mindannyian azt szeretnénk, ha egy csodálatos show-t tudnánk nyújtani, és most sikerült.”
A verseny hajrájában egyébként a technikai igazgató, Paddy Lowe rádión arra figyelmeztette a két pilótát, hogy mindkét autó érjen célba. Ezt akár úgy is lehetett értelmezni, hogy ne támadják egymást, ám Rosberg leszögezte, hogy erről szó sincs.
„Jól tudtam, hogy az egész világ úgy gondolja, hogy na most végre csak megtörtént a csapatutasítást. Ez világos, de egyáltalán nem erről volt szó. Mindössze a csapat szeretett volna meggyőződni arról, hogy mindkét autó célba ér, nem törjük össze és nem esünk ki. Az üzenet egyértelmű volt, de nem is volt rá nagyon szükség, mert bár mindketten keményen nyomjuk, de tudjuk, hogy mindezt tisztelettel kell tenni. Szabadon versenyezhettünk, csak mivel szélárnyékban autóztam, ezért az utolsó három körben már a gumik túlmelegedésével küzdöttem, és csökkent a tapadás. Szóval miután az abroncsok túlmelegedtek, egyszerűen már nem tudtam tovább támadni.”
Mindezt maga a technikai igazgató is megerősítette: „Képzeljük el mi lett vona, ha már a második körben csapatutasítást adunk, vagy valami hasonló. Ez szörnyű lett volna mint az F1, mind pedig a Mercedes filozófiája szempontjából. Tartozunk ennyivel magunknak, a sportnak és versenyzőinknek. Nagyszerű pilótákról van szó, és meg kell adnunk nekik a lehetőséget arra, hogy versenyezzenek, hiszen ezért vannak itt. Hogy őszinte legyek, nem is volt nagy hangsúly az utasításon, mert tudtam, hogy mindketten értik a dolgukat. Tapasztalt versenyzőként tudják, hogy mit veszíthetnek. Mindössze a biztonsági autós fázis alatt egy kis emlékeztetőt adtam nekik arra vonatkozóan, hogy legfőbb feladatuk a célbaérés. De ez nem azt jelentette, hogy nem versenyezhetnek, csak azt, hogy ne keveredjenek veszélyes helyzetbe. Tökéletes munkát végeztek” – mondta később Paddy Lowe.
És hogy milyennek látták a csatát belülről a pilóták?
„Vagy kilenc alkalommal hittem azt, hogy végre megvan, de nem jött össze. Lewis mindig visszajött valahonnan, és nagyon jó munkát végzett. Lewis nyilvánvalóan egy nagy versenyző, aki tette a dolgát, nekem pedig legközelebb jobban kell csinálnom. Nagyon nehéz volt, mert időnként amikor holttérbe került, fogalmam sem volt arról, hogy hol van, és volt, hogy azt gondoltam: oké, ez már megvan. Aztán egyszer csak újra megjelent”- mesélte Rosberg, és győztes csapattársa is nagyjából ugyanezt élte át a 44-es Mercedesben.
„Igen, ugyanez igaz rám is. Sokszor került holttérbe, és nem tudtam, hogy ott van-e vagy sem. Ezért megpróbáltam elég helyet hagyni. Fogalmam sem volt arról, hogy a következő kanyarban támadni fog vagy fékezni, mert nem is tudtam, hogy hol van. Nagyon nehéz volt, de hosszú idő után úgy éreztem, hogy végre valódi versenyen használhatom fel azokat a versenyzői készségeket, amiket az évek során megszereztem még a gokartos időkből. Persze sokkal nehezebb ezt átvinni a Formula-1-be, de fantasztikus érzés volt előrántani a zsákból ezeket a képességeket. És persze csodálatos érzés végül győztesen kijönni belőle”- nyilatkozta Hamilton.
A szókimondó stílusáról is ismert F1-es legenda, Niki Lauda szerint a széria kritikusai most megkapták a magukét: „Ez a futammegmutatta, hogy amit az utóbbi időkben a versenyzésről beszéltek, mind baromság. Aki ezek után azt mondja, hogy a Formula-1 unalmas, az egy idióta."
FormaNet, Varga Viktória