F1 Második teszthét összesítése - statisztikák és nyilatkozatok
A második kollektív teszthét még mindig nem az erőviszonyok felállításáról szólt, mindenesetre a négy napból háromszor a Lotus volt a leggyorsabbnak, egyet pedig a red bullos Daniel Ricciardo „húzott be”. Kilométerek tekintetében ezúttal is a Mercedes vitte a prímet, de a Red Bull és a Toro Rosso is szép munkát végzett ezen a téren, miközben a McLaren tovább szenved…
Barcelonában négy tesztnapból háromszor a Lotus pilótái voltak a leggyorsabbak, ami persze nem jelenti azt, hogy a gyenge tavalyi szezon után egyből az élmezőnybe várják magukat, de a Mercedes erőforrásra váltás és a téli munka úgy tűnik meghozza gyümölcsét. Kilométerek tekintetében sem kell szégyenkezniük, és a csapat francia pilótája, Romain Grosjean összességében csak pozitív érzésekről tudott beszámolni.
„Nyilván sokkal jobban állunk mint az élőző évben. Még nem vezettem túl sokat az idei autót, de nagyon jók voltak az első érzéseim már Jerezben is. Úgy tűnik jó irányt vettünk az elképzeléseinkkel, de persze a valós teljesítményünkről majd csak Melbourne-ben kapunk tiszta képet. Tény, hogy a rajtrács legjobb erőforrásával rendelkezünk, és ez jó dolog. Már tavaly tudtuk, hogy Mercedes motorra váltunk, szóval rengeteget kellett dolgoztunk Enstone-ban, és sokat fejlődtünk. Boldogan és meglepve tapasztalom, hogy az autónk jól reagál ezekre a fejlesztésekre, így sokkal jobb alapokról indulhatunk”- összegezte Grosjean a jelenlegi helyzetet.
Bár a Mercedes továbbra sem mutatta meg erejét, azért a barcelonai teszthét zárónapján Nico Rosberg a közepes Pirelliken futott második legjobb idejére már mindenki felkapta a fejét. Persze azt eddig is sejteni lehetett, hogy a tavalyi év világbajnok csapata még erősebben fog visszatérni, nem mellesleg Jerez után a második teszthéten is a kilométereket összesítő lista élén végeztek annak ellenére, hogy egyik versenyzőjük sem volt száz százalékos formában. A brackley-i gárda ezúttal is leginkább a megbízhatósággal foglalatoskodott, és hogy ez mennyire fontos, azt Lewis Hamilton fejtette ki.
„A megbízhatóságnak mindig fontos szerepe van a végeredményben. Tavaly 80 százalékban voltunk megbízhatóak, idén pedig szeretnénk elérni a 90 százalékot. Mindig fontos, hogy az autó gyors legyen, de ha megbízhatósági gondokkal küzdesz, akkor mindegy milyen gyors vagy. Remélem, hogy idén még megbízhatóbb autónk lesz, és még jobbak lehetünk, mint tavaly. Persze lehetséges, hogy az ellenfelek is erősebbek lesznek.”
Botlásokkal teli jerezi teszt után a Red Bull ezúttal az előkelő második helyen végzett a megtett kilométerek tekintetében, és megbízhatóság szempontjából a Renault-nál nagy az elégedettség. A csapat egyértelmű célja, hogy a teljesítmény terén csökkentse a lemaradást a Mercedesszel szemben és a legjobb köridőket összesítő tabella negyedik helyén záró Daniel Ricciardo szerint jó úton haladnak.
„Vannak területek, melyeken fejlődtünk. Sok kört tettünk meg, de néhány dolgot még meg kell értenünk ahhoz, hogy tovább javulhassunk. Nyilvánvaló, hogy némi lóerő még hiányzik. Persze tudtuk, hogy ez az időszak arról szól majd, hogy csökkentsük a Mercedesszel szembeni lemaradásunkat és megtudjuk, mennyit tudunk rajtuk behozni. Még mindig nem vagyunk annyira gyorsak, de azt hiszem, ennél többre leszünk képesek. Nagyjából biztosak lehetünk abban, hogy a Mercedes dobogós helyezésekért fog harcolni, mi pedig szerintem nagyon közel vagyunk a Williamshez és a Ferrarihoz. A Ferrari már Jerezben is erősnek tűnt és úgy tűnik, most is hasonló tempóra képesek”- vélekedett az ausztrál versenyző.
A Red Bull testvércsapata, a Toro Rosso eddig nagyon jól szerepelt, hiszen az autó megbízhatónak tűnik, amit sok hosszú etap és versenyszimulációk is igazoltak. A szezon ezen szakaszában ez mindenképpen egy jó alapnak mondható. Franz Tost csapatfőnk egyértelmű célként tűzte ki, hogy az újonc pilótapárossal a konstruktőri tabella ötödik helyén zárják a szezont.
„Célunk az, hogy a konstruktőri bajnokság ötödik helyét megszerezzük. Meggyőződésem, hogy az autónk és a motor képes arra a teljesítményre, hogy ezt a célt megvalósítsuk. A versenyzőink tekintetében sem számítok nagy nehézségekre, mert bár tapasztalatlan pilóták, de a csapatunk nagyon intenzív munkába kezdett velük, és remélem, hogy ez a speciális képzés lehetővé teszi a gyors fejlődést számukra” – nézett a jövőbe optimistán a Toro Rosso csapatfőnöke.
A Mercedeshez hasonlóan, a tavalyi év nagy meglepetés csapata, a Williams sem villogott eddig, és leginkább a sok hosszú etap és boxkiállások gyakorlása jellemezte programjukat. A csapat magabiztos, és ez jó előjel a rajongóik számára.
„Az autó továbbra is megbízható, de sokat kell még dolgoznunk ahhoz, hogy ott legyünk ahol lenni akarunk. Mindenesetre jól haladunk. Eddig nagyjából problémamentesen alakult mindkét tesztünk, és megkezdtük a felkészülést az Ausztrál Nagydíjra”- nyilatkozta Valtteri Bottas, és brazil csapattársa is hasonlóan optimista.
„A Ferrari és a Red Bull is jó időket futott, de most is úgy vélem, hogy a Mercedesé a legjobb autó, és mi is közel vagyunk. Ennél tisztább képet majd csak az csak az időmérő-szimulációk mutathatnak, amiket valószínűleg majd Ausztráliában fogunk először látni”- nyilatkozta Felipe Massa.
Az első teszthéttel ellentétben a Ferrari most nem tündökölt, ami persze közel sem azt jelenti, hogy visszaestek volna, egyszerűen csak más területekre fókuszáltak. Sebastian Vettel utolsó tesztnapja után maga is elmondta, hogy ezúttal a megbízhatóság volt terítéken.
"Elsősorban autó megbízhatóságára összpontosítottunk és néhány hosszabb etapot is teljesítettünk, valamint különböző beállításokat és gumikeveréket próbáltunk k. Nem tettünk meg annyi kört, amennyit szerettünk volna, de a tesztek ezen szakaszában mindig adódnak problémák. Összességében továbbra is pozitív érzéseim vannak az autóval kapcsolatban, és már nagyon várom, hogy folytatódjon a teszt.”
A Sauber Jerezben tavalyi önmagához képest meglepően jól szerepelt, ám a második teszthét sokkal inkább a műszaki problémákról szólt. A McLaren legalább stabilan reménytelennek tűnik, legalábbis egyelőre. Az idei autó Barcelonában is többet volt a garázsban, mint a pályán, ráadásul Fernando Alonso szerencsétlen – és egyben furcsa – balesete is sújtotta a wokingi gárdát. (A spanyol egyébként ma valószínűleg elhagyhatja a kórházat, de szinte biztos, hogy nem vesz részt az utolsó teszten.)
Jenson Button mindössze 45 körig jutott a második kollektív teszten, ennél kevesebbet csak a force indiás Nico Hülkenberg autózott, de neki nem csak csapattársával, hanem egy tesztpilótával, Pascal Wehrleinnel is osztoznia kellett az autón. A rutinos brit versenyző szerint mégsem olyan vészes a helyzet, mint amilyennek látszik, ezzel együtt természetesen elismeri, hogy nehéz időszak ez a csapat életében.
„Az elmúlt két évben is elég nehéz helyzetben voltunk, de az idei egy teljesen más helyzet, hiszen most minden új. A többieknek már több tapasztalata van a motorral, a Hondának viszont még nincs. Szóval rosszabbnak tűnik a helyzet, mint amilyen valójában. Persze jó lenne sokkal több kört megtenni, és remélem a következő teszt már jobb lesz ebben a tekintetben, mert akkor magabiztosabban érkezhetünk meg az első futamra, hogy kihozzuk a maximumot az autónkból. Meglehet, hogy az első versenyen még nem lesz győztes autónk, de talán az utolsó futamon már igen. Biztos, hogy nagy fejlődést fogunk majd látni, és kíváncsian várjuk, hogy valójában mire képes az autónk. Úgy vélem, hogy van benne potenciál, csak még nehézkes azt előhozni. Ez mindannyiunknak egy nehéz időszak, de remélhetőleg minél hamarabb megoldjuk.”
A Force India egyelőre még a tavalyi autóval körözött, de az e hét csütörtökön kezdődő utolsó négynapos teszten már megláthatjuk a VJM08-ast, melyről egyébként ma bemutatott egy számítógépes grafikát a csapat és közleményük szerint pénteken gurul majd pályára.
Köridőket összesítő tabella
Versenyző Csapat Idő Kör
1.Romain Grosjean Lotus 1:24,067 111 (szuperlágy)
2.Nico Rosberg Mercedes 1:24,321 197 (közepes)
3.Pastor Maldonado Lotus 1:24,348 173 (szuperlágy)
4.Daniel Ricciardo Red Bull 1:24,574 202 (lágy)
5.Kimi Räikkönen Ferrari 1:24,584 164
6.Felipe Massa Williams 1:24,672 143
7.Sergio Pérez Force India 1:24,702 155
8.Max Verstappen Toro Rosso 1:24,739 223
9.Lewis Hamilton Mercedes 1:24,923 201
10.Danyiil Kvjat Red Bull 1:24,941 216
11.Felipe Nasr Sauber 1:24,956 152
12.Valtteri Bottas Williams 1:25,345 178
13.Carlos Sainz Toro Rosso 1:25,604 188
14.Fernando Alonso McLaren 1:25,961 79
15.Jolyon Palmer Lotus 1:26,280 77
16.Sebastian Vettel Ferrari 1:26,312 181
17.Marcus Ericsson Sauber 1:26,340 166
18.Nico Hülkenberg Force India 1:26,591 36
19.Pascal Wehrlein Force India 1:27,333 113
20.Jenson Button McLaren 1:28,182 45
21.Pascal Wehrlein Mercedes 1:28,489 48
22.Susie Wolff Williams 1:28,906 86
A csapatok által megtett körök, kilométerek
Csapat Kör Km
1. Mercedes 446 2076
2. Red Bull 418 1946
3. Toro Rosso 411 1913
4. Williams 407 1895
5. Lotus 361 1680
6. Ferrari 345 1606
7. Sauber 318 1480
8. Force India 304 1415
9. McLaren 124 577
FormaNet, Varga Viktória