F1 Szabad utat kaphatnak az ügyfélautók
A Stratégiai Munkacsoport csütörtöki ülésén többek között szó volt a már évekkel korában felvetődő ügyfélautókról, és a költségek csökkentése érdekében úgy tűnik, a csapatok nem zárkóznak el a lehetőség elől…
Csütörtökön az angliai Biggin Hillben tartott több órás megbeszélésen a Stratégia Csoport egyik fő témája a költségcsökkentés volt. Az ülésen részt vett az FIA-elnök Jean Todt, a FOM-ot képviselő Bernie Ecclestone, és a Mercedes, a Red Bull, a Williams, a Ferrari, a McLaren és a Force India csapatfőnöke. A részletekről az FIA hamarosan hivatalos tájékoztatást is ad, ám az Autosport megtudott pár részletet.
Ezek közül az egyik, hogy az előzőleg felvetett idei ötödik motor engedélyezését végül leszavazták, ennek oka elsősorban az volt, hogy a kiscsapatoknak plusz terhet jelentene. Így marad az egy szezonon belül, autónként négy felhasználható erőforrás, ami jelenleg leginkább a Red Bullnak fájdalmas, hiszen mindét autójukban már most a negyedik Renault motor dolgozik.
Értesülések szerint a jogdíjakból befolyó pénzek igazságosabb elosztásáról, a 2017-es motorszabályokról, a szélcsatorna használatának korlátozásáról, ezzel együtt a mindig aktuális költségcsökkentés problémájáról is egyeztettek, és ez utóbbi témánál ismét felvetődött az ügyfélautók lehetősége is.
Sajtóinformációk szerint a McLaren főnöke, Ron Dennis vetette fel, hogy ismét kerüljön terítékre a költségek csökkentésének egyik alternatívájaként, és a hírek szerint komolyan foglalkozni fognak a kérdéssel. A következő hetekben, hónapokban további tárgyalások következnek, mindemellett a nagyobb alakulatoknak (Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren) egy tanulmányt kell készíteniük - költségkalkulációval együtt – a megvalósításról. A partnerautó lényege egyébként az lenne, hogy a kisebb csapatok a kasztnit is (amit jelenleg saját maguknak kell megépíteniük) megvásárolhatnák a nagyobb istállóktól.
A Formula-1 jövőjével kapcsolatban természetesen az izgalmak fokozása is a megbeszélés tárgyát képezte, és ez ügyben a résztvevők megállapodtak abban, hogy 2017-től visszatér a tankolás. A gumik terén is lesznek változások, 2016-tól ugyanis a csapatok maguk döntik majd el, hogy egy-egy versenyre milyen keverékeket szeretnének használni. Mindemellett jönnek a szélesebb abroncsok és a magasabb fordulatszámú- és hangosabb motorok. Mindettől látványban és taktikai csatákban is több izgalmat remélnek.
A Stratégiai Munkacsoport által elfogadottakat még az FIA Motorsport Világtanácsának is jóvá kell hagynia, ez leghamarabb júliusban lehetséges, a következő ülésen.
FormaNet, Varga Viktória