2015. sze 21.

F1 Szingapúri utózöngék

írta: FormaNet
F1 Szingapúri utózöngék

Bár a Szingapúri Nagydíj a versenypályán történt csaták tekintetében nem alakult túl izgalmasan, ettől függetlenül bőven voltak említésre méltó események. Leginkább a Mercedes hanyatlása szolgáltatott témát a hétvége során, és persze végül a Ferrari és Sebastian Vettel elsöprő diadala…

szingapur_2015.JPG

 

Sebastian Vettel pályafutásának 42. diadalával a futamgyőztesek örökranglistáján megelőzte Ayrton Sennát, így a harmadik helyre lépett előre Alain Prost (51) és Michael Schumacher (91) mögé. Prost a Twitteren gratulált is a négyszeres bajnoknak: „Gratulálok Sebastian, már látlak a visszapillantó tükrömben” – írta a francia legenda, akit - ebben a statisztikában - már csak kilenc győzelem választ a Ferrari új sztárpilótájától.

A maranellóiak idei harmadik futamgyőzelmük mellett egy kettős dobogós helyezésnek is örülhettek, hiszen Bahrein után Kimi Räikkönen újra a legjobb háromban végzett, ezzel F1-es pályafutásának 79. dobogós helyezését szerezte meg. A Ferrari két versenyzője - a csapat színeiben - egyébként most először pezsgőzött együtt a pódiumon, de persze a finn bajnok nem volt teljesen elégedett a helyezésével. Egyrészt örült annak, hogy hosszú idő után újra dobogóra állhatott, másrészt csalódott volt, hogy a Red Bull-lal, és saját csapattársával sem tudta felvenni a versenyt.

A leintést követően egyébként a Ferrari csapat tagjai egy kis galibát is okoztak. Az ünneplés hevében helytelenül viselkedtek és nem engedelmeskedtek a biztonsági őröknek sem. Az FIA sportfelügyelői ezért vizsgálatot indítottak, végül „feltétel nélküli bocsánatkérő levél" megírására kötelezték a csapat vezetését.

A Ferrari negyven ponttal gazdagodott a hétvégén, és matematikailag már csak ők vannak versenyben a Mercedesszel a bajnoki címért, hátrányuk azonban 113 pont. A csapatfőnök, Maurizio Arrivabene év elején még három győzelmet jósolt csapatának, most viszont ötre emelte az idei célokat.

vettel_szingapur.JPG

A Red Bullnál felemás versenyt zártak a versenyzők. Daniel Ricciardo végéig szorongatta élen álló ex csapattársát, ám sosem tudott elég közel kerülni ahhoz, hogy támadást indítson Ettől független az ausztrál elégedett volt második helyével, éppen azért, mert mindvégig tartani tudták a Ferrari tempóját, ami előrelépést jelent.

A negyedik helyről rajtoló Danyiil Kvjatot végül hatodikként intette le a kockás zászló, az orosz ugyanis nagyon peches volt mindkét biztonsági autós fázisnál. Az első után két pozíciót bukott a két Mercedesszel szemben, majd a következőnél Valtteri Bottas Williamse került elé. Később Kvjat el is mondta, hogy semmit nem tehetett ellene, mindig rossz érkezett a SafetyCar, majd a verseny hajrájában forgalomban autózott, és az előtte lévő autók egy hajszállal mindig gyorsabbak voltak nála az egyenesekben, és ez éppen elég volt ahhoz, hogy ne tudjon támadni.

ricciardo_szingapur.jpg

A leglátványosabb visszaesést a Mercedes mutatta, és a Hungaroring után ezúttal is mindössze 12 pontot gyűjtött, Nico Rosberg negyedik helyének köszönhetően. Lewis Hamilton idén először adta fel a verseny műszaki hiba miatt, nem sokkal azután, hogy autójának motorja egyik pillanatról a másikra veszített erejéből. Az eredményektől függetlenül a címvédő optimistább volt, mint német márkatársa. Hamilton szerint egészen a motor problémáig jó volt a tempója, és egy kis szerencsével akár nyerhetett is volna, Rosberg azonban kiábrándítónak nevezete az eredményt, és kicsit aggódik a folytatás miatt.

„Remélem, hogy ez egy különleges helyzet volt, és csak az autónk nem illet a pályához, illetve a körülményekhez. A legfőbb baj az, hogy nem igazán értjük, hogy a Red Bull és a Ferrari miért volt most ennyivel gyorsabb. Egyelőre aggaszt ez a helyzet, mert nem tudjuk az okát, és így azt sem tudjuk, hogy a következő versenyre is így marad-e”- nyilatkozta a futam után Rosberg, aki jelenleg 41 ponttal van lemaradva csapattársától, a bajnoki pontversenyben.

Később egyébként a Mercedes elárulta, hogy Hamilton motorjában egy nagyon apró alkatrész tört el, ami miatt nem kell kicserélni az erőforrást.

mercedes_szingapur.jpg

A Williams és a Force India is csak egy-egy versenyzővel szerzett pontot – Valtteri Bottas ötödikként, míg Sergio Pérez hetedikként látta meg a kockás zászlót. A másik két pilóta, Felipe Massa és Nico Hülkenberg egymással ütközött, végül mindketten feladták a futamot. Massa éppen a boxból hajtott ki, amikor a pályán autózó Hülkenberg odaért, és a brazil hátulról eltalálta a force indiást, aki nem hagyott elég helyet számára. Legalábbis a versenyirányítás így látta, és ezért három rajthelyes büntetéssel kell nekivágnia a következő futamnak. Hülkenberg azonban nem ért egyet a szankcióval, mert úgy véli, Massa volt figyelmetlen, hiszen ő már a Williams előtt volt.

Massa természetesen máshogy látja az incidenst: „A boxutcából érkezve a belső íven mentem be a kanyarba, ő a külsőn volt, és úgy tett, mintha ott sem lennék. Ha a jobb oldalon maradt volna, és hagyott volna helyet, akkor is elől marad, mert a következő kanyarnál ő lett volna belül, szóval nem értem, miért fordította be az autóját elém. Biztosan nem az én hibám volt”- ecsetelte a történteket a 34 esztendős pilóta.

massa-hulkenberg-szingapur.JPG

A Toro Rosso egy kettős pontszerzéssel távozott Szingapúrból, ám ott is akadtak ellentétek, ráadásul csapattársak között. Max Verstappen egy elrontott rajt után körhátrányból - a biztonsági autó segítségével - remek versenyt futott, és a futam végére egészen a 8 helyig zárkózott fel. Carlos Sainz mögötte autózott, és a hajrában a csapat még látott esélyt arra, hogy a 7. helyen álló Pérezt is befogják. Mivel Sainz autóján frissebb gumik voltak, ezért Verstappent helycserére utasították, ám ő egyértelműen megtagadta. Később a csapatfőnök igazat adott a hollandnak, ugyanis Sainz nem tudott elég közel kerülni hozzá, így a Pérez elleni támadásnak sem volt esélye. Így gondolta ezt Verstappen is, Sainz viszont sérelmezte, mondván, legalább megpróbálta volna, és ha nem sikerül, úgy természetesen visszaadta volna csapattársának a nyolcadik pozíciót.  

verstappen.jpg

A Sauber Felipe Nasr 10. helyének köszönhetően egy ponttal gazdagodott, a Lotusok viszont lecsúsztak a pontszerzésről. Romain Grosjean az egyik biztonsági autós fázis után bukott több helyet, míg Pastor Maldonado egy ütközés után, sérült autóval csúszott ki a top10-ből. A venezuelai Jenson Button McLarenjével koccant össze, mert nem értették meg egymást, amikor a McLaren előzésbe kezdett.

„Védtem a belső ívet, de nem tudtam, Jenson hol akar megelőzni. Ez egy nagyon szűk kanyarban történt, ahol nem volt esélye az előzésre”- emlékezett vissza Maldonado, Button persze másként látta, sőt kicsit dühös is volt venezuelai versenytársára.

„A két Lotus nagyon lassú volt. Belülről próbálkoztam, de nem tudom, Maldonado mire gondolt. Nem hiszem, hogy tesztelni akarta a fékeket, de nem is gyorsított. Hátulról belementem, így lehet azt is mondani, hogy én hibáztam, de ő nem gyorsított ki a kanyarból. Elég furcsa volt. Valószínűleg blokkolni akarta a belső ívet. Egy kanyarral korábban le is szorított a pályáról, és ha ott fal lett volna, akkor nekimentem volna. Semmit sem változott, és nem is fog soha” – vélekedett Button, aki brit sajtóértesülések szerint hétvégén Szuzukában bejelenti visszavonulását. 

maldonado_button_szingapur.JPG

Végül mindkét McLarennek fel kellett adnia a futamot, pedig Button és Alonso is pontszerző helyen haladt, és éppen emiatt a spanyol eléggé csalódott volt.

 „Mielőtt kiestem, pontszerző helyen voltam, és Jensonnal is ez volt a helyzet. Ha minden jól alakul, akkor ezen a versenyen mindketten pontot szerezhettünk volna”- kesergett a kétszeres bajnok. A wokingiak idén egyébként 10. alkalommal nulláztak.

A Manornál az első F1-es versenyét teljesítő Alexander Rossi lehetett elégedett, hiszen már az első körben megelőzte rutinosabb csapattársát, és végül csapaton belül övé lett az előkelőbb helyezés. A rajtot ugyan kicsit elrontotta, a verseny közben pedig adódtak problémái a rádiós kapcsolattal, de összességében fantasztikusan érezte magát első F1-es futamán.

Ráadásként a versenyt egy nem várt vendég színesítette, mégpedig egy néző, aki a futam 34. körében valahogy átjutott a kerítésen. Az élen haladó Vettel igencsak meglepődött, és Ricciardóval együtt úgy látták, hogy a férfi a telefonjával babrált, bizonyára fotózni akart. A pilóták egyrészt elviccelték a történteket, de nyilván csak azért, mert végül nem lett semmi gond belőle. Ezzel együtt a csapatok úgy vélik, hogy az FIA-nak szigorúbban kell ellenőriznie, hogy a jövőben még véletlenül se tudjon egy néző se bejutni a pályára.

„Biztos vagyok abban, hogy a biztonsági kérdésekért is felelős FIA ki fogja vizsgálni alaposan az esetet, és a jövőben gondoskodnunk kell arról, hogy a nézők ne juthassanak be a pályára, mert ezzel nemcsak a saját-, de a versenyzők életét is veszélybe sodorják”- nyilatkozta a történtekről a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner.

konyvajanlo.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

000 facebook_banner.jpg

Szólj hozzá

verseny mercedes ferrari f1 forma-1 szingapúr red bull formula-1 szingapúri nagydj