F1 Hamilton győzött és háromszoros világbajnok lett az őrült austini futamon
Fantasztikusan fordulatos versenyt hozott az Amerikai Nagydíj, melyet végül a futamgyőztes, Lewis Hamilton világbajnoki címe koronázott meg. A nézők egy percig sem unatkoztak, hiszen megszámlálhatatlan csata zajlott az élen, és a középmezőnyben is. Hamilton mögött Nico Rosberg és Sebastian Vettel ért fel a dobogóra.
Csapadék nélkül, de még kissé vizes pályán kezdődött az Amerikai Nagydíj, azaz a mezőny intermediate gumikon vágott neki az 56 körös futamnak.
Az eső miatt lerövidült időmérőn Nico Rosberg vezetésével a két Mercedes szerezte meg az első sort, mögöttük a két red bullos sorakozott fel Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat sorrendben, majd következetek a Force Indiák Sergio Pérezzel és Nico Hülkenbergel. A Ferrarik 10 rajthelyes büntetés miatt kikerültek a top10-ből- Sebastian Vettel a 13.-, Kimi Räikkönen a 18. helyről rajtolhatott. Valtteri Bottas váltócsere miatt öt helyet esett vissza a rajtrácson, így ő a 16. helyről kezdett.
A rajt után a két Mercedes kakaskodásából Hamilton jött ki jobban, és amikor az első kanyart kiszélesítve kiterelte márkatársát, a két Red Bull is elment mellette, sőt a német egészen a hatodik helyig esett vissza. Rosszul sikerült a rajtja a hetedik helyről induló Felipe Massának is, aki megpördült, de folytatni tudta útját. Nem úgy Fernando Alonso, aki a 9. helyről indult, de összekoccant Massa Williamsével, és defektet kapott. Hátrébb a két Sauber is összeért, illetve a lotusos Romain Grosjean is defekttel kezdte austini versenyét, Valtteri Bottasnak pedig egy új első szárnyért kellett visszatérnie csapatához. A finn megkockáztatta a slick abroncsokat, de az ötlet még korainak bizonyult. Néhány kör után visszatért a köztes gumikhoz, majd a hatodik kör végén beparkolt a garázsba, miután autóján eltört a hátsó felfüggesztés.
Közben az élen a második helyre felugró Kvjat Hamilton levadászására indult, Rosberg pedig visszazárkózott Ricciardo mögé a negyedik helyre. Mögöttük Pérez megtartotta ötödik helyét, majd a remekül rajtoló Vettel következett.
A sok törmelék miatt néhány kör után virtuális SafetyCar lassította a mezőnyt, majd a zöld jelzést követően Rosberg újabb pozíciót fogott, sőt Ricciardo után hamarosan Kvjatot is letudta, amivel felzárkózott csapattársa mögé.
A 10. körben a Mercedesek és a Red Bullok mögött Pérez, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Sainz és Hülkenberg autózott pontszerző helyeken. Közben Grosjean is megpróbálta a slick gumikat, de még mindig nem volt itt az ideje. Bottashoz hasonlóan ezután a francia is feladta versenyét, fékprobléma miatt.
A Red Bullok nem szakadtak le a Mercedesekről, és a 13. körben támadásba lendültek. Előbb Kvjat támadta Rosberget, de nem tudott elfordulni, így Ricciardo mögé jött vissza. A következő kanyarban már az ausztrál kapott vérszemet, és a hajtűnél bebújt a Mercedes elé, majd Hamilton nyomába eredt. Két körrel később hatalmasat előzött a 18-as kanyarban, és átvette a vezetést a gumikkal küszködő Hamiltontól.
Kicsit hátrébb Verstapen küzdött meg olykor pimaszul Räikkönennel és Vettellel, így az eddig nem túl szerencsés amerikai nézők remek csatákat láthattak a helyszínen. És ennek még közel sem volt vége.
A 18. körben Rosberg és Kvjat is Hamilton nyakán loholt, de ekkor a csapat kihívta a címvédőt, aki száraz pályás abroncsokat kapott, egy-két körön belül pedig a teljes mezőny megkapta a slickeket.
A boxlátogatások után a hideg slickeken Räikkönen falnak ment, és sérült első szárnnyal evickélt vissza csapatához, majd a 15. helyre tért vissza.
Ricciardo megtartotta elsőségét, és Rosberg és Kvjat is Hamilton elé került. Vettel maradt az ötödik helyen, majd a két Toro Rosso, a két Force India valamint Massa autózott a legjobb tízben. Ez utóbbinak néhány kör után fel kellett adnia versenyét, azaz mindkét Williams idő előtt fejezte be futamát. A brazilt Räikkönen követte, miután a kicsúszásnál megsérült az autója. A finn lett a futam ötödik kiesője Will Stevens, valamint Bottas, Grosjean és Massa után.
Az élmenők a folytatásban sem hagyták unatkozni a rajongókat. Rosberg a 22. körben könnyedén megelőzte Ricciardót a 12-es kanyarban, Hamilton pedig Kvjatot ugrotta át, miközben Vettel megérkezett mögéjük, sőt hamarosan sikeres támadást indított a negyedik helyre visszaeső orosz ellen. A slick gumikon a Mercedesek ereje visszatért, és hamarosan Ricciardo a harmadik helyen találta magát.
Féltávnál Marcus Ericsson pályán leálló Saubere miatt pályára hajtott a biztonsági autó, amivel együtt újabb kerékcsere hullám vette kezdetét.
A safetyCar mögött Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Vettel és Kvjat sorrend alakult ki, majd Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Button és Sainz következett a pontszerző helyeken.
A 32 körben zöld jelzést kaptak a versenyzők, és pár kanyar után a kicsúszó Kvjat Vettelnek átadta a negyedik helyet. A Mercedesek kicsit elhúztak, de mögöttük már Ricciardóval meccselt az 5-ös számú Ferrari, és második próbálkozása után Vettel megszerezte a harmadik helyet. A Red Bullok innentől nem tudtak beleszólni a dobogósok játékába, sőt a szintén fantasztikus versenyt futó Verstappen is kicselezte őket.
Eggyel hátrébb Hülkenberg is támadásba lendült a 12-es kanyarban, de nekiment az egyik Ricciardónak, és ezzel ő lett a verseny hetedik kiesője. A sérült Force India miatt virtuális SafetyCar lépett életbe, az élen autózó Rosberg pedig ezt kihasználva letudta utolsó kerékcseréjét, és a harmadik helyre tért vissza. Hamilton átvette a vezetést, de várt még rá egy boxlátogatás, míg a mögötte autózó Vettel már nem tervezett több kiállást.
A 43. körben ismét behajtott a biztonsági autó, ezúttal Kvjat szállt neki a szalagkorlátnak, miután a 19-es kanyarnál ráhajtott a műfűre. Ez Hamilton kiállásának kedvezett, de a Ferrari is taktikát váltott, és Vettel is friss gumikat kapott, miután előzőleg Rosberg könnyedén elment mellette.
Verstapen ugyanakkor nem cserélt kereket, így a biztonsági autó mögött Rosberg, Hamilton, Verstappen volt a dobogósok sorrendje. A negyedik helyen autózó Vettel mögött a szép csendben egyre előrébb keveredő Alonso autózott, őt követte Pérez, Ricciardo, Button, Maldonado és Sainz.
A Force India eltakarítása után 10 kör maradt a versenyből. A Mercedesek megléptek, Verstappen csak néhány kanyarig tudta maga mögött tartani a Ferrarit, és a pontszerzők további névsorában is folytatódtak a csaták.
A hajrában Rosberg egy hibának köszönhetően átadta az első helyet Hamiltonnak, aki innentől már nem adta ki kezéből a vezetést, és F1-es pályafutásának 43. diadalával együtt harmadik világbajnoki címét is bezsebelte Austinban.
Alonsónak megint nem volt szerencséje a Honda motorjával, melyből egyszerűen elment az erő az utolsó körökben. A spanyol egy ötödik helyet veszített, és mérgében legszívesebben kiállt volna, de végül bekormányozta autóját a 11. helyre.
Az utolsó két körben Vettel még majdnem belepiszkított Hamilton korai vb ünneplésébe, de végül Rosberg maga mögött tudta tartani honfitársát. Később ugyan gratulált a brit csapattársának, de a látványosan nem ünnepelt, és nem is titkolta csalódottságát.
Bár valahol mindenki tudta, hogy Hamilton újabb címe csak idő kérdése, de még Vettel is bevallotta, kissé rosszul érzi magát amiért a hátralévő futamokon már nem harcolhat érte.
A negyedik hely Verstappené lett, a további sorrend pedig Pérez, Button, Sainz, Maldonado, Nasr, és Ricciardo volt. Összesen 12 versenyző ért célba az akció dús austini versenyen.
Az Amerikai Nagydíj végeredménye:
Verenyző | Csapat | Kör | Idő/Hátrány | |
---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 56 | 1h50m52.703s |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 56 | 2.850s |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | 56 | 3.381s |
4 | Max Verstappen | Toro Rosso/Renault | 56 | 22.359s |
5 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 56 | 24.413s |
6 | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | 56 | 25.619s |
7 | Jenson Button | McLaren/Honda | 56 | 28.058s |
8 | Pastor Maldonado | Lotus/Mercedes | 56 | 32.273s |
9 | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | 56 | 40.257s |
10 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 56 | 53.371s |
11 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 56 | 54.816s |
12 | Alexander Rossi | Marussia/Ferrari | 56 | 1m15.277s |
- | Daniil Kvyat | Red Bull/Renault | 41 | |
- | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | 35 | |
- | Kimi Raikkonen | Ferrari | 25 | |
- | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 25 | |
- | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 23 | |
- | Romain Grosjean | Lotus/Mercedes | 10 | |
- | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | 5 | |
- | Will Stevens | Marussia/Ferrari | 1 |
FormaNet, Varga Viktória