2010. sze 11.

Aerodinamikai kísérletezés a McLarennél

írta: FormaNet
Aerodinamikai kísérletezés a McLarennél

Az Autodromo Nazionale di Monza, mint a szezon leggyorsabb aszfaltcsíkja, az F1-es versenyautók tekintetében az alacsony leszorító erőt igénylő pályák közé tartozik.

Az istállóknak azonban komoly kompromisszumokat kell kötni a légáramlás és légellenállás tekintetében. Az egyenesekben ugyan a minél nagyobb sebesség elérése okán, a szárnyak vízszintes beállítása az optimális megoldás, azonban a nagy tempóról (340 km/óra) rendkívül alacsony (60 km/óra) sebességre történő fékezés (Rettifilio kanyar), - úgy, hogy az autó stabilitása megmaradjon - komoly feladat elé állítja a mérnököket. Az Ascari sikánról nem is beszélve, ahol 200 km/órás sebességgel hajtanak át a pilóták.

Az Olasz Nagydíj pénteki szabadedzésén a McLaren csapata félre téve az eddigi gyakorlatot, érdekes kísérletezésbe kezdett. Az istálló a két versenyautóját merőben ellentétes aerodinamikai beállításokkal küldte pályára. Amíg Lewis Hamilton autóján alacsony légellenállású szárnyakat szereltek, és nem használták az istálló által kifejlesztett F-csatornát, addig Jenson Button autójára nagy légellenállású szárnyak kerültek, és az autóban az F-csatorna is működött. A kísérlet eredménye igen érdekes volt, hiszen a két pilóta ideje között csupán minimális, 0,056 másodperc különbség volt.
 
Köztudott, hogy Button az egyik olyan pilóta a mezőnyben, aki igen kíméletesen bánik a gumikkal, (talán a legkíméletesebben) míg Hamilton „szereti” koptatni a hátsó kerekeket, így könnyen elképzelhető, hogy a kísérlet akár már a szombati időmérőn „alkalmazott tudományként” támogatja a két pilóta eltérő vezetési stílusát.
 
Lewis Hamilton erről így nyilatkozott:
 
„ Két szint van a számunkra. Az egyik a lassabb leszorító erő az egyenesekben, amitől gyorsabbak vagyunk, és a kanyarokban megyünk lassabban, illetve a lassabb egyenesek, és gyorsabb kanyarok, rövidebb féktávok. Az autók egyensúlya így nem teljesen azonos. Kielemezzük az adatokat, és annak alapján döntünk, hogy mi a legoptimálisabb, melyik beállításban van több lehetőség. Kemény harc lesz ez számomra, és nem csak Jensonnal, hanem a többiekkel is, akik láthatóan szintén jól haladnak. De azt hiszem, meg tudjuk csinálni. Rövidesen eldől majd”
 
A wokingi alakulat tehát semmit sem bíz a véletlenre, és a különböző beállítások az időeredmények minimális különbsége okán, némiképpen felülírták az elemzők várakozásait, miszerint a McLaren monzai esélyeit, az eddigi aerodinamikai mutatókra alapozzák. (azért nem feledkezhetünk meg a bivalyerős Mercedes motorokról sem, amik a McLarenekben ketyegnek)
 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 aerodinamika mclaren forma1 lewis hamilton monza jenson button olasz nagydíj formanet