2011. ápr 20.

Adam Parr: A jelenlegi V8-as motor egy régimódi technológia

írta: FormaNet
Adam Parr: A jelenlegi V8-as motor egy régimódi technológia

A 2013-tól bevezetésre kerülő új motorformula tervezete még jó ideig beszédtéma lesz az F1 világában. A csapatok hosszas tárgyalás után, tavaly nyáron ugyan elfogadták az FIA elképzelését, de azóta számtalan vélemény fogalmazódott meg pro és kontra.

A leghangosabb ellenző a Ferrari, és annak elnöke, Luca di Montezemolo, és ebben az ügyben Bernie Ecclestone támogatását is élvezi, bár az indokok nem teljesen azonosak. Az olasz szakember abszurdnak tartja a négyhengeres Ferrarit, sőt úgy fogalmaz, hogy egy ilyen motor távol áll a Formula-1 autósportban betöltött helyzetétől. A maranellói gárda elnöke ugyan elismeri, hogy a nagy hengerűrtartalom fölött még a király-kategóriában is némileg eljárt az idő, de egy hathengeres motorformulát inkább tartana elfogadhatónak.
 
A FOM vezér, Bernie Ecclestone aggodalmai részben a Ferrariból indulnak ki, mivel attól tart, hogy az új motorszabály bevezetése miatt a legendás csapat esetleg elhagyja a száguldó cirkuszt. Erre egyébként Montezemolo is tett célzást, azzal a megfogalmazással, hogy addig maradnak, amíg az F1-es innovációkat megfelelő arányban tudják alkalmazni a közúti sportautóikban. Ez a kijelentés komoly vihart kavart, és Ecclestone mellett sok szurkoló is úgy gondolja, a Formula-1 a Ferrari nélkül nem lehet teljes.
Ez valószínűleg így is van, ám a politikai pályára készülő elnök, és a véleményét mérlegelés nélkül osztó támogatók elfeledkeznek arról a nem lényegtelen kérdésről, hogy - ha csak az eladási statisztikát vesszük figyelembe - vajon a Ferrari mit kezdene a száguldó cirkusz platformja nélkül?
 
Ecclestone aggodalmát egyéb indokokkal is alátámasztotta: egyrészről az átállást költségesnek ítélte, ami mellesleg nem az ő zsebéből fog hiányozni, hiszen ez a probléma a csapatok és motorszállítók költségvetését terheli. Másrészt a motorok hangját félti, és a csendes versenyek rémét vizionálja, ami miatt nézőket veszíthet az F1, mind a pályákon, mind a tv nézők körében.
 
A Mercedes sem volt boldog az újítással kapcsolatban, de a cég motorsport igazgatója, Norbert Haug nemrégiben arról beszélt, hogy náluk már elkezdődtek a fejlesztések, így nincs visszaút. A Renault már az ötlet megszületésekor üdvözölte az elképzelést, és a franciák úgy vélik, az a formula jól illeszkedik a cég hosszútávú motorkoncepciójába a közúti autógyártás területén is.
 
A kérdésről a napokban érdekes véleményt fogalmazott meg a Williams elnöke Adam Parr. A brit csapat és az elnök is támogatja az új motorformula bevezetését annak ellenére, hogy a cég nem motorgyártó. Jelenleg az autóik Cosworth motorokkal futnak.
 
Parr úgy véli, hogy az ellenzők véleményét egyéni érdekek táplálják, nem pedig a sport iránti aggodalom és elkötelezettség.
 
„Végül is a Formula-1 határozza meg a technológiát, és a forma állandó átszabása – legyen szó az autók kasznijáról, vagy éppen a motorról – ennek a sportnak a meghatározó jellege. Azok az emberek, akik nem akarnak változtatni ezeken a dolgokon, valamilyen oknál fogva úgy érzik, a változás nem hoz számukra előnyt. A fő probléma az, hogy ha az emberek úgy érzik, hogy egy helyben topogunk, nagyon hamar elveszítik az érdeklődést a sport iránt.”
 
Parr az új motorokkal kapcsolatban pénzügyileg is kedvezőbbnek látja a helyzetet, mert úgy véli, az F1-ben a legújabb technológiák alkalmazása biztosíthatja a folyamatos szponzori pénzek jelenlétét, és új támogatókat is bevonzhat a király-kategóriába.
 
„Miért is van szükség az új motorokra? Ez a jelenlegi V8-as motor van a Formula-1-ben már évek óta. Ez már egy régimódi technológia, és ez már nem az, ami kint megy a valódi világban, és azt hiszem ez az egyik jelentős akadálya annak, hogy új támogatók érkezzenek a sportba. Az egyik érdekelt lehet az elektronikai energia visszanyerő rendszerekben, a másik a kipufogók energiájának visszanyerésében. Az erőátvitelt generáló motor pedig jóval több lehet a 8000 fordulat/percnél a négy henger esetében is. Ez azt hiszem fantasztikus hangzást ad majd. És esetleg tiszta elektromos energiával futhatnak majd a bokszutcában” - vélekedett Adam Parr, a Williams elnöke.  
 
Tehát ha figyelembe vesszük azt, hogy a jelenlegi rajtrácson felsorakozó autók milyen erőforrásokkal futnak, az mindenképpen megállapítható, hogy a fele mezőny a Renault és a Mercedes motorjait használja, és a két cég már egyértelművé tette, hogy támogatja a motorcserét.
 
Az új motorformula ötlete nem mellesleg felkeltette az egykori Formula-1-es szereplők, a Honda, a Porsche érdeklődését is, így akár szélesebb motorválaszték is megjelenhet az erőforrások palettáján, ami további versengést generálhat a száguldó cirkuszban
 
Az érvek és ellenérvek ütköztetésére azonban már nincs túl sok idő, hiszen  két év nem túl nagy idő, és ha valaki komolyan gondolja a folytatást, annak mielőbb neki kell látnia a fejlesztésnek, mert a késlekedés komoly pozícióvesztéssel járhat 2013-tól, a már új motorokkal futó versenyeken.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória        
Szólj hozzá

mercedes ferrari f1 williams renault forma1 formula1 montezemolo ecclestone norbert haug 2013 as motorszabály adam parr