Még sincs béke motorfronton?
Az elmúlt héten úgy tűnt, a motorháború kompromisszumos békekötéssel zárult, ám mára újabb frontok jelentek meg, illetve erősödtek fel, melyek részben már láthatóak voltak a megegyezés idején is.
Miről is van szó pontosan? A csapatok és a Formula-1 motorszállítói az elmúlt héten olyan ajánlást küldtek az FIA-nak, az eredetileg 2013-tól bevezetésre kerülő motorszabályok kapcsán, amely elképzelés minden érintett fél által támogatható, és az irányító testület is elfogadta, miután a módosítás is az eredeti célkitűzést, a sport környezetbaráttá tételét, és az energiatakarékosságot támogatja. (erről itt olvashattok)
Akkor valóban úgy tűnt, hogy ezzel a dolog lezárult, ám a megbeszéléssel szinte egy időben színre léptek a futamrendező pályák, és igen határozott elképzelésüket hozták nyilvánosságra azzal kapcsolatban, hogy számukra csak a mostani 18000/perces motorfordulat, és az ahhoz kapcsolódó hanghatás az elfogadható, és üzleti érdekeikre hivatkozva bejelentették, hogy készek a száguldó cirkusz mezőnye helyett a jóval olcsóbb IndyCart fogadni. (erről itt olvashattok)
Több sem kellett Bernie Ecclestone-nak (aki az elejétől a leghangosabb ellenzője volt az új motorformulának), és kilátásba helyezte, hogy üzleti érdekei megsértése okán pert indít a Nemzetközi Automobil Szövetség ellen, miután a pályák jelentős részének esetleges kivonulása az F1-et is katasztrófába sodorná.
Ecclestone arra hivatkozik, hogy az irányítása alatt álló Jersey székhelyű Delta Topco, és a - szintén a fehér lovag befolyása alatt álló, ám tőle elvileg és jogilag független - CVC olyan megállapodást kötött az FIA-val, mely szerint az irányító testület az elkövetkező 100 évben minden szabálymódosítással támogatja az Formula-1-et. A szerződés alapján a szabályok változtatásáról első lépcsőben a technikai munkacsoportnak kell tárgyalnia, akik előterjesztik a Formula-1 Bizottság felé ajánlásukat, és ennek a bizottságnak a véleménye (és végső soron a konkrét javaslata) az, amit legvégül az FIA Motorsport Világtanácsa megvitat, és elfogadása után alkalmaz.
Ecclestone úgy véli, az FIA elnöke Jean Todt mindent megtesz annak érdekében, hogy a saját elképzeléseit, döntéseit véghezvigye, és ehhez minden eszközt felhasznál, ha kell a Formula-1 Bizottságot is kikerüli.
Most tehát úgy tűnik, ismét patt helyzet alakulhat ki, hiszen Ecclestone mellett a száguldó cirkusz újabb hatalmi ága, a „pályák összefogása” is igen nyomós érvekkel rendelkezik, így megint nem lehet senki sem biztos abban, hogy mikor és milyen motorszabályt vezetnek be.
A motorok kapcsán újabb csavar lehet az ügyben az a megállapodás, ami a Williams és a Renault között született (erről itt olvashattok), és amely szerződés okán a Cosworth már csak a Hispania és a Marussia Virgin csapatoknak szállít motorokat. Ez azt jelenti, hogy a Formula-1 negyedik motorszállítója elveszíti a száguldó cirkuszban meglévő piaci részesedésének 33 százalékát, ami komoly kérdéseket vethet fel a brit cég jövőbeli elképzeléseit illetően.
Üzleti szempontból mindenképpen kedvezőtlen, hogy 66 százalékos kapacitásért kell lekötni hasonló nagyságrendű forrásokat, mint a 100 százalékos kapacitás esetén, hiszen a csökkenő mennyiségű motorok gyártása is szinte ugyan olyan technikai, személyi hátteret igényel. Ráadásul az új motorformula fejlesztése újabb euró 10 milliókba kerül, ami két gyenge csapat miatt, egyáltalán nem biztos, hogy jó befektetés.
Marketing szempontból sem túl kedvező a helyzet, hiszen nem nagy a reklámértéke egy olyan együttműködésnek, amely a száguldó cirkusz két leggyengébb, utolsó alakulatával köti össze a brit motorgyártót.
Ezek a tények újabb kérdéseket is felvetnek, de ez még a jövő zenéje, a kiscsapatoknak először is túl kell élniük az idei szezont.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória