2011. aug 18.

Szól a (csapat) rádió...

írta: FormaNet
Szól a (csapat) rádió...

Az elmúlt néhány évben egyre többször hallhatjuk a csapatok rádióforgalmazását a Formula-1-es közvetítések alatt, aminek számtalan tanulságos, vagy éppen szórakoztató pillanatot is köszönhetünk. Szinte minden évben kisebb-nagyobb botrány is kerekedik egy-egy üzenetből, sokan elvitatkoznak annak jelentésén, tartalmán. Akadnak olyan vélemények, miszerint a csapatrádió intézményét úgy ahogy van, kukába kellene dobni, abban azonban nagyjából mindenki egyetért, hogy ha már van, akkor minél többet halljunk belőle.
 
A csapatrádió forgalmazás legutóbb a tavalyi Német Nagydíjon történtek után volt nagy horderejű-, és igencsak megosztó vitatéma, és a hazai szakértők közül az ismert, és elismert Dávid Sándor volt az, aki határozottan letette voksát a csapatrádió betiltása mellett. Ahogy annak idején, amikor a magyar pályának kerestek helyszínt, az elvtársak azon aggodalmaira, miszerint túl sok fa van a Népligetben, Bernie Ecclestone nemes egyszerűséggel annyit válaszolt, hogy a fákat a pilóták is látják, és majd kikerülik azokat, úgy Dávid Sándor a csapatrádióval kapcsolatban fogalmazta meg lényegre törő véleményét, miszerint a versenyzők a nélkül sem tévednének el a pályán. Továbbá hozzá tette, hogy különben is, az a pilóta, aki nem képes önállóan lefutni egy versenyt „atyai jó tanácsok” nélkül, az nem való a király-kategóriába.
 
Az biztos, hogy csapatrádió nélkül sok minden másként történt volna egy-egy versenyen (akár a közelmúltban is), ám betiltásának jelenleg, és valószínűleg a közeljövőben sincs realitása. A közvetítések alatt hallható beszélgetések a szurkolók számára még érdekesebbé teszik a futamokat, hiszen betekintést nyerhetnek az egyes istállók taktikájába, vagy azonnal megtudhatják  a versenyzőkkel, illetve az autókkal kapcsolatos problémákat. Legalábbis elvileg, hiszen a csapatok és pilótáik közti kommunikációnak csak töredéke kerül adásba. A király-kategória (konkrétan a közvetítési jogok tulajdonosa, a FOM) nem halmoz el minket rádiós-párbeszédek, és üzenetek tömkelegével, annak ellenére, hogy a rajongók részéről erre komoly igény lenne. Aki  mostanában látott IndyCar futamot, annak adatok nélkül is feltűnhetett, hogy ott sokkal többet kap ezen a területen a néző, ráadásul többnyire élőben.
 
Az F1-es versenyek élő közvetítésekben leadott rádióüzeneteivel kapcsolatban az F1Fanatic összeállításából megdöbbentő adatokat tudhatunk meg, és a megdöbbentő természetesen az, hogy rendkívül kevés a nyilvános rádióüzenet!
Az idei szezonban egy versenyen nagy átlagban kevesebb, mint három percet hallhatunk ezekből, pontosabban, az eddigi 18 óra közvetítés alatt összességében 33 percet tett ki a csapatrádió bejátszás. A FOM tehát finoman szólva is jócskán megszűri a már kötelezően nyilvános párbeszédek közzétételét, nem mellesleg néhány perces késében hallhatjuk ezt is, hiszen így elkerülhető egy-egy kínos pillanat, pl. egy káromkodás.
 
Az F1Fanatic többek között versenyzőkre, valamint csapatokra is lebontotta ezt a 33 percet:
 
Versenyző
Üzenetek száma
Időtartam
L. Hamilton
69
7’18
S. Vettel
53
7’49
J. Button
49
5’33
M. Webber
32
2’56
F. Alonso
30
3’16
F. Massa
28
2’54
N. Rosberg
10
0’54
M. Schumacher
7
0’45
N. Heidfeld
4
0’22
V. Petrov
4
0’12
P. di Resta
3
0’22
J. Alguersuari
2
0’13
H. Kovalainen
1
0’12
R. Barrichello
1
0’06
S. Perez
1
0’05
 
 
Csapat
Üzenetek száma
Időtartam
McLaren
118
12’51
Red Bull
85
10’45
Ferrari
58
6’10
Mercedes
17
1’39
Renault
8
0’34
Force India
3
0’22
Toro Rosso
2
0’13
Lotus
1
0’12
Williams
1
0’06
Sauber
1
0’05
 
A legszembetűnőbb, és legnyilvánvalóbb tény, hogy a sikeresebb csapatok, és versenyzők többször kerülnek bejátszásra, míg például a két sereghajtó, a Virgin, és a Hispania rádióforgalmazása ez idáig egyszer sem került élő adásba. 
Ami még meglepő, hogy a Red Bullhoz, és a McLarenhez képest, a ferraris beszélgetés jóval kevesebb, aminek oka az F1Fanatic szerint talán az lehet, hogy a csapat sokszor olaszul kommunikál versenyzőivel, így a FOM azokat a beszélgetéseket nem adja be. Isztambulban volt ugyan erre is példa, de ha visszaemlékszünk, a kommentátorok nem győztek segítségért „kiabálni” az olaszul elhangzott üzenet jelentése miatt. A Ferrari a nem angol nyelven történő üzenetváltásokkal leginkább azt szeretné elérni, hogy a riválisok számára minél később válljon ismertté a taktikájuk.
 
A brit honlap azt is vizsgálta, hogy versenyenként átlagosan mennyi üzenetet játszottak be. Ebbe - az élő adás mellett - beletartozik a FOM hivatalos futamösszefoglalója is, ahol olykor hallhatunk olyan párbeszédeket, amiről lemaradtunk a futam alatt.
Az összeállításból kiderül, hogy versenyenként 17 és 40 közötti üzenetet játszottak be eddig, a legkevesebb Monacóban volt, ahol a rádióforgalmazást az épületek közelsége is zavarja.
 
Egy másik összeállítás a továbbított üzenetek számát, és tartamát összegzi.
(ezek szintén az élő adás valamint a későbbi összefoglalók összesített adatai)
Ebből megtudhatjuk, hogy az eddigi 11 versenyen a csapatok összesen 295 üzenetet továbbítottak, ezek közül a legtöbb (120) a stratégiával kapcsolatos volt, ami kicsit furcsa, hiszen a riválisok is hallják, ennek ellenére leginkább mégis erre használják az alakulatok. Ezen kívül a műszaki utasítások/javaslatok, és a sebességre vonatkozó utasítások vannak többségben, de az időjárás is fontos téma, különösen az esős futamokon, ahol egy futamgyőzelem múlhat egy jó időben elvégzett kerékcserén, amit egy üzenet is elősegíthet. Az idei rádióforgalmazásokban mindössze egyszer hanzott el csapatutasítás, a Brit Nagydíjon a Red Bullnál. (a csapatutasítást ne keverjük össze a csapatsorrendel!)    
 
Az érdekes összegzés legfőbb tanulsága mégiscsak az, hogy bár a FOM és az FIA hozzáfér a teljes rádióforgalmazáshoz, de az élő közvetítések, valamint a későbbi hivatalos összefoglalók ezeknek csupán a töredékét juttatják el a közönséghez.
Jó hír azonban, hogy az FIA a jövőben ezen változtatni kíván, és 2012-től a műsorszolgáltatók számára is elérhetővé akarja tenni a rádióadásokat. Hogy ez milyen formában történik majd meg, még nincs pontosítva, szurkolói szempontból a legideálisabb az lenne, ha cenzúrázatlanul, esetleg kedvenc csapatra, vagy pilótára fókuszálva, online hallgathatnánk, élőben a rádióüzeneteket.   
 
FormaNet, Varga Viktória
 
 
 
 
 
 
 
 

Szólj hozzá

f1 formula 1 csapatrádió f1 közvetítés