2011. nov 03.

Három futam is bizonytalan az F1 jövő évi programjában

írta: FormaNet
Három futam is bizonytalan az F1 jövő évi programjában

Érdekesen alakul a Formula-1 jövő évi versenynaptára. Az elvileg már hivatalosnak tekinthető program, melyhez a csapatok még nem adták áldásukat - így a FOTA szerint addig nem is hivatalos - húsz versenyhétvégét tartalmaz. Hogy valóban hány futamot rendeznek meg, az azonban még a jövő – na és persze a pénz – zenéje.

Idén a társadalmi feszültségek miatt kitört zavargások módosították a programot, hiszen többszöri halasztás után végül törölték a Bahreini Nagydíjat. Ennek ellenére az arab ország a jövő évi versenynaptárba is bekerült. Ecclestone (bízva abban, hogy elég idő lesz a konszolidációra) eredeti tervei szerint novemberben rendezték volna a futamot, de végül a Bahreini Nagydíj időpontja április 22 lett. Mostanában ugyan kevés hír érkezik az országból, ám az a kevés hír korántsem a megbékélésről, és a rendről szól, így reálisan nézve a dolgot, egyáltalán nem biztos, hogy a több mint 30 éve felgyülemlett feszültséget sikerül 2012 tavaszára úgy kezelni, hogy biztonsággal megrendezhető legyen egy világszínvonalú sportesemény. Egyes hírek szerint az anyagi gondok miatt a naptárból kiesett török pálya készen áll a helyettesítésre, nagy kérdés azonban az, hogy az idei halogató taktika mind a FOM, mind pedig az FIA részéről elég időt biztosít-e a török rendezőknek a helyettesítésre, vagy fontosabb, hogy (mint ahogy ebben az évben is megtörtént) a bahreini szervezők a futam elmaradása ellenére is kifizessék a jogdíjat. A Bahreini Nagydíj tehát annak ellenére bizonytalan, hogy az idei események után is bizalmat kapott az F1 vezetőitől.
 
Koreában más okok miatt kerülhet veszélybe a futam. Idén másodjára látta vendégül a száguldó cirkusz mezőnyét a távol-keleti ország, és a futam után jelezték, hogy szeretnének leülni Ecclestone-nal, újratárgyalni a rendezvény jogdíjait, mert komoly veszteséget termelt a verseny. A FOM vezére meglehetősen elutasító volt a koreaiakkal, sőt az Indiai Nagydíjon egyenesen úgy fogalmazott, hogy amennyiben a koreai rendezők nem tudják kifizetni a teljes összeget, úgy nem tartja kizártnak, hogy az új pálya két év után kikerül a széria futamot rendező országai közül. (erről itt olvashattok) Ismerve Ecclestone pénzhez fűződő viszonyát, valószínűleg ezt komolyan is gondolta, bár nem valószínű, hogy ekkor mérlegelte azt a tényt, hogy nem egyedül a Koreai Nagydíj válhat bizonytalanná a következő évben.
 
Bizonytalanná vált Amerika jövő évi visszatérése is, és ennek szinte az aláírás óta folyamatosan voltak figyelmeztető jelei. A dolog mögött szintén a pénz, illetve annak hiánya bújik meg, de Austinban nem csupán a rendezés díja jelent problémát, hanem már a pálya építése sem mentes a finanszírozási gondoktól. A legnagyobb probléma, hogy Texas Állam és Austin politikusainak egy része nem támogatja, hogy az adózók pénzéből finanszírozzák az építkezés egy jelentős részét, és a futam rendezés költségeit.
Az austini beruházásról mostanában nem érkeznek hírek, és érdekes az a tény is, hogy az austini főszervező, Tavo Hellmund elsőként gratulált a New Jersey-vel megkötött megállapodáshoz, és nem hagyható figyelmen kívül az, hogy a bejelentés időpontjában Tavo Londonban tartózkodott. Ráadásul a nagy csöndet mindössze olyan kijelentések törik meg, melyben a szervezők folyamatosan hangoztatják, hogy a New Jersey-i szerződés (mely tíz évre szól) semmiben sem befolyásolja az austini versenyek sikerét.
Az új szerződés aláíróinak reakciója is érdekes volt Tavo Hellmund gratulációjára, még pedig azért, mert nem volt éppen barátságos, és nem volt mentes az iróniától sem, melyben a pénzügyi helyzetre is céloztak. Később ugyan tagadták, hogy megkérdőjeleznék az austini futam megrendezését, ám hiteles amerikai lapok megerősítették, hogy valóban elhangzott az ominózus mondat, mely szerint nem fogadnának arra, hogy jövőre Austin futamot rendez. (erről itt olvashattok)
 
 
Ezek a gondok ismét igazolják azt a közhelynek tűnő megállapítást, hogy egy szerződés annyit ér, amennyit betartanak belőle, ám azt fontos megjegyezni, hogy Bernie Ecclestone ezeket a megállapodásokat úgy köti, hogy a futam elmaradása esetén igen komoly kötbérfizetés terheli a rendezőket, és a kötbér kifizetése az elmaradt futamok után nem eldöntendő kérdés, hanem jogilag szabályozott kötelezettség.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
          

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 austin new jersey formula1 török nagydíj amerikai nagydíj usa nagydíj koreai nagydíj 2012 es versenynaptár banreini nagydíj f1 pénzügy