A McLaren az idei fejlesztéseinél is vállalja a kockázatot
Még több mint 60 nap van hátra a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjig, ám az autóbemutatókra és az első kollektív tesztekre már nem kell sokat várni. A McLaren február 1-jén, Wokingban mutatja be az MP4-27-es kódjelű versenyautóját, és az ügyvezető igazgatója, Jonathan Neale elárulta, a csapat a tavalyi év eleji botlás után sem rettent meg a kockázatos megoldásoktól.
A McLaren tavaly egy nagyon innovatív autóval kezdte meg a téli teszteket, ám viszonylag hamar rá kellett ébredniük, hogy a polipszerű kipufogó rendszer (bár egy agresszív fejlesztés volt az autón) nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket.
A téli tesztek után mindössze két hete maradt a wokingi gárdának arra, hogy elhagyja az újítást, és helyette egy működőképesebbet fejlesszen ki. Éppen ezért nagy meglepetés volt, hogy a nyitó futamra egy egészen versenyképes autóval sikerült felállniuk a rajtrácsra, bár a Bahreini Nagydíj elmaradása mindenkinek adott néhány értékes plusz napot.
Az idei fejlesztéseket azonban nem befolyásolja a tavalyi kudarc, a McLaren ügyvezetője, Jonathan Neale szerint az MP4-27-es építésénél semmivel sem lesz konzervatívabb a koncepció a tavalyi autóhoz képest.
"Ahogy az üzletben, úgy itt is van egy ellenőrzött kockázat. Az F1 pedig nem egy olyan üzlet, ahol megengedhető a lazítás, minden perc számít. Jelenleg még fogalmunk sincs, mi lesz a versenyeken. Különféle elképzelések lesznek az FIA által hozott szabályokkal kapcsolatban, ahogy azt tavaly is láthattuk. Csak nézzük meg mi volt a Renault-nál. Igen innovatív megközelítéssel kezdtek, a kipufogó gázokat az autó elején, a padlólemez alatt vezették ki, és ez eleinte jónak tűnt, hiszen tavaly a szezon elején dobogóra állhattak. Ha nem tartjuk a könyörtelen nyomást a fejlesztések tekintetében, akkor hamar hátra kerülhetünk. A Red Bullnak, a Ferrarinak, nekünk, és már a Mercedesnek is évről évre egészen jó fejlesztéseink vannak."
Neal elmondta, hogy az istálló sokat tanult az előző évben, amikor ugyan nem sikerült valódi kihívóként versenyezni a Red Bullal, ám ennek ellenére hat futamgyőzelemmel zárták az évet. Az ügyvezető hangsúlyozta, ahhoz, hogy fordítani tudjanak, és folyamatosan versenyeket nyerjenek, sőt esélyesek legyenek a bajnoki címre, ahhoz kellően agresszív hozzáállásra van szükség.
Annak ellenére, hogy az élcsapatok egyike, a McLaren nem nyert konstruktőri vb címet 1998 óta, és egyéni bajnoki címet is utoljára 2008-ban ünnepelhetett Lewis Hamiltonnak köszönhetően.
Arra a kérdésre, hogy sikerült-e a leckét megtanulni, Neale így válaszolt: "Igen, sikerült. Ha megnézzük a versenyek számát, amit a McLaren nyert az elmúlt 10-15 évben, és azt, hogy hogyan szerepeltünk a bajnokságban, akkor elmondható, hogy minden évben nyertünk versenyeket. 2011-ben csupán három pilóta volt, aki kettőnél több versenyt nyert, és ezekből kettő a mi versenyzőnk. Kicsit elkeserítő, hogy nem sikerült megfelelően felvenni a világbajnokság ütemét. Természetesen a győzelem a legfontosabb dolog mindkét bajnokságban. Az azért nagyjából elmondható, hogy a McLaren minden évben harcol a bajnoki címért. Ez nem mindig sikerül úgy ahogy szeretnénk, vannak botlásaink, mert merünk kockáztatni. Tavaly is nagyot botlottunk, mert megbízhatósági kérdések merültek fel az autóval kapcsolatban, talán túl nagyot akartunk harapni, és drágán megfizettünk ezért. A tél folyamán nem tudtuk maximálisan kihasználni az értékes tesztidőszakot. Természetesen ezt abban a pillanatban megértettük, de ez ellen nem lehet védekezni. Ha futamokat akar valaki nyerni, annak nagyon keményen kell dolgoznia. Nem kerülhetjük ki a kockázatokat, ha ilyen projekteket csinálunk.”
A McLaren ügyvetetője továbbá elmondta, hogy a csapat legfontosabb célja jelenleg, hogy a február 7-10 között zajló első kollektív teszten, Jerezben részt vegyenek, amire jó alapot szolgáltat többek között az a tény, hogy az FIA által előírt kötelező törésteszten az új autó már tavaly év vége előtt átment.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória