2012. ápr 06.

Ross Brawn szerint a Mercedes innovációjának másolása olcsó, de.....

írta: FormaNet
Ross Brawn szerint a Mercedes innovációjának másolása olcsó, de.....

Továbbra sem dőlt el az idei év egyik nagy port kavart technikai kérdése, mégpedig az, hogy az FIA végre tud-e végleges döntést hozni a Mercedes F-csatornájának szabályosságát, vagy éppen szabálytalanságát illetően. A felmerülő aggályok egyikével kapcsolatosan Ross Brawn a napokban elmondta, a rendszer másolása sokkal kisebb költséggel jár, mint azt a rivális alakulatoknál gondolják.

 
Sok csapatnál a rendszer technikai vonatkozásai mellett azt kifogásolják, hogy jelentős költségekkel járna a saját F-csatorna fejlesztése, sőt a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner nemrég kifejezte azon aggodalmát, hogy a kis csapatok nem lesznek képesek finanszírozni a Mercedes innovációjának lemásolását.
 
Az istálló csapatfőnöke, Ross Brawn azonban elárulta, hogy maga a rendszer nagyon olcsó, mint ahogy a DRS sem egy költséges alkalmazás, ám kissé cinikusan azt is hozzá tette, hogy a nagy csapatoknak nem kell egyébként sem nagy költségekkel szembenézniük, mert már elérték a költségcsökkentési megállapodásban meghatározott limitet.
 
„A rendszer nagyon olcsó. Egy nagyon egyszerű és olcsó rendszer, de nem egyszerű megvalósítani, ha nincs beintegrálva az autóba. Talán ez jelent némi frusztráltságot az ellenfeleink számára. Az emberek hatalmas költségekről beszélnek, de valójában nem nagy összeg. Azt mindenki tudja, hogy néhány karbon cső fut az autóban, és az utca embere erre azt mondaná, hogy az csak pár ezer font – nem pedig több millió font.”
 
„Nekünk annyi az előnyünk, hogy erre már akkor gondoltunk, amikor az autót terveztük, azoknak viszont nem lesz egyszerű megoldani, akik nem így jártak el – tehát ez az, amiért ennyire vadul ellenzik. Felismerték, hogy nehezen fog menni, ha nem így tervezték (a kocsit) a kezdetektől. Ez az F-1 természete.”
 
Az RRA (költségcsökkentési megállapodás) kapcsán Brawn elmondta: „Amikor az emberek arról beszélnek, hogy a másolás hatalmas költségekkel jár majd, ez érdekes, hiszen hogyan tudnának ekkora összeget elkölteni, mivel én úgy érzem, az RRA értelmében a legtöbb topcsapat már az annak megfelelő költségvetéssel dolgozik. Szóval honnan származna ez az extra pénz a másolásra? Már meg kell, hogy legyen az egyensúlynak (pénzügyi) az egyéb fejlesztéseikkel szemben, amit meg kívánnak valósítani, és ha ez helyesen elköltött pénz, akkor jobban járnak, ha azokra a dolgokra költik, amire eredetileg is tervezték.”
 
„A rendszert utólag nem lehet jó ár-értékkel megépíteni, mert a köridőhöz csak korlátozott mértékben járul hozzá, a DRS használatakor, és ezzel szemben ott van az autó becsövezésének költsége.”
 
Az alakulatok egy része további állásfoglalást vár az FIA részéről, annak ellenére, hogy már többször is legálisnak minősítették a rendszert, ám Brawn úgy véli, továbbra is szabályosnak fogja találni az irányító testület, mert a rendszer passzív, így semmiféle szabályba nem ütközik.
 
 
„Biztosan vagyunk abban, hogy a rendszer szabályos. Ha visszaemlékszünk egy 2010-es munkacsoport (technikai) találkozóra, ott pontosan az FIA volt az, aki az ilyen rendszereket legálisnak nyilvánította, amikor erre rákérdeztünk. Természetesen nagyon csalódottak lennénk, ha valaki megváltoztatná eddigi álláspontját, de azt gondolom az FIA igen következetes a helyzetünket tekintve, és hiszünk abban, hogy meg is tartják ezt a következetességet” – nyilatkozta Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
           
Szólj hozzá

mercedes f1 forma1 ross brawn f1 innováció mercedes f csatorna