2013. már 24.

F1 Vettel nyerte a Red Bull házi versenyét és a Maláj Nagydíjat

írta: FormaNet
F1 Vettel nyerte a Red Bull házi versenyét és a Maláj Nagydíjat

A Maláj Nagydíj mindhárom dobogós helyezéséért nagy harcok zajlottak a csapattársak között, végül a Red Bullnál kemény csatában Sebastian Vettel diadalmaskodott, míg az energiaitalosokat követő Mercedes duója között végül csapatutasításra Nico Rosberg húzta a rövidebbet, a dobogóra pedig Hamilton állhatott fel Vettel és Webber mellé. Mindkét csapatnál nagyon feszült volt a légkör a verseny után. 

vettel-webber-hamilton.jpg

Az időmérő eredményéhez képest Kimi Räikkönen büntetése miatt kicsit átalakult a rajtrács. A Lotus finn versenyzője eredetileg a hetedik helyre kvalifikálta magát, de közben a Q3-ban feltartotta Nico Rosberget, ami miatt a versenybíróság három hellyel hátrébb sorolta. Ez Jenson Buttonnak, Nico Rosbergnek és Sergio Péreznek kedvezett, akik így eggyel előrébb léphettek. A Williamsnél Pastor Maldonado autójába motort kellett cserélni, de mivel egy szezonban nyolc erőforrást lehet büntetlenül felhasználni, így ezért a cseréért természetesen nem járt büntetés, így avenezuelai maradt a 16. helyen.

Többen is - köztük Räikkönen - száraz versenyben reménykedtek, ám ahogy arra számítani lehetett, ez nem jött össze. Már a verseny kezdete előtt megérkezett a frissítő zuhany, és az ellenőrző körben többen ki is csúsztak, köztük Daniel Ricciardo, akinek meg is sérült Toro Rossójának alváza, de mivel javítani már nem volt lehetőség, így az ausztrál ezzel a problémával volt kénytelen elkezdeni a versenyt. A rajt pillanatában már csak néhány csepp esett, de a vizes pálya miatt természetesen intermediate gumikon indult el az 56 körös futam.

Az első kanyarban Vettel mögött Alonso fordult el másodikként, de a spanyol már nem tudta üldözőbe venni legnagyobb riválisát. A második kanyarban ugyanis kívülről megpróbálta megelőzni a Red Bullt, ám a bal első szárnya hozzáért a német autójához, ami pillanatokon belül nagy galibát okozott. Alonso ugyanis nem hajtott ki a bokszba, helyette inkább az ötödik helyről szenzációsan rajtoló Mark Webberrel csatázott. Néhány kanyarral később, a célegyenes végén a Ferrari első szárnya egyszercsak leszakadt, és beszorult az autó alá, a kétszeres bajnok pedig a sóderágyban fejezte be futamát. Az élen tehát a két Red Bull száguldott tovább, mögöttük pedig Hamilton és Button csatázott. Az egyetlen bennmaradt Ferrari pedig Rosberg mögé a hatodik helyig csúszott vissza.

Néhány kör után a pálya szinte teljesen felszáradt, így megkezdődtek a bokszkiállások. A nagy tumultusban történt néhány incidens a bokszutcában is. A Force Indiánál Sutil kerékcseréje elhúzódott, ami miatt a mögötte várakozó csapattárs is sok időt veszített. Toro Rossónál figyelmetlenül engedték el Jean-Eric Vergne-t, aki így az éppen érkező Charles Pic Caterhamjének első szárnyát bontotta le (Később ezért 10.000 dollárost büntetést kapott az olasz kiscsapat) A kellemetlen bakik után egy mókás pillanat következett, amikor a kerékcserére érkező Lewis Hamilton megszokásból a McLaren szerelőihez parkolt be a Mercedes boksz helyett.

hamilton - sepang_1.jpg

A 6. körben kiálló Vettel azonban mindebből kimaradt, sőt csapata extra gyors, mindössze 2.4 tizedmásodperces kerékcserét hajtott végre autóján, és a címvédő a közepes abroncsokon folytathatta útját Csapattársa azonban teljesen más taktikán volt – Webber az utolsók között kapott szárazpályás gumikat, ráadásul a kemény keverékeket. A kiállások után az élen a két Red Bull helyet is cserélt, mögöttük a két Mercedes sorakozott Hamilton és Rosberg sorrendben, majd Button, Hülkenberg, Massa és Grosjean következett. Az utolsó két pontszerző helyen Pérez és Räikkönen csatázott, és a finn csakhamar meg is előzte a McLaren új pilótáját. A top10 sorrendjében mindössze ennyi változás történt a második kerékcsere-hullámig, melyet az élen álló Webber kezdett meg, és egy villámgyors, 2.3 másodperces cserével váltotta közepesre az addigi kemény gumikat.

A Force India Melbourne-ben fantasztikus versenyt futott, ám Sepangban katasztrofálisan alakultak versenyző k bokszkiállásai. A második kerékcserénél Di Resta autójának bal első kerekével szenvedtek percekig, végül be is tolták a garázsba. A skót után érkező Sutil ugyan még visszatérhetett a pályára, de kerékcseréje majdnem másfél percig tartott, így a német az utolsó helyen folytatta, majd néhány kör után ő is beparkolt csapatához. A Force India később elmondta, hogy az új kerékanyákkal volt probléma.

A bokszkiállások után sem sokban változott a top 10 sorrendje. A két Red Bull és a két Mercedes változatlan sorrendben haladt az első négy helyen, míg Button is könnyedén tartani tudta ötödik helyét. Massa és Grosjean meg tudta előzni Hülkenberg Sauberét, míg Räikkönen és Pérez maradt a 9-10. helyen.

A versenytáv felénél Vettel fél másodpercre megközelített élen álló csapattársát, támadáson azonban nem nagyon gondolkozhatott, mert kímélnie kellett a gumikat, mint ahogy a Vettelre felzárkózó Hamiltonra is rászólt a csapata, hogy vigyázzon az abroncsokra. A címvédőnek már ekkor sem nagyon tetszett, hogy az előtte haladó Webber lassabb nála, így szólt is csapatának, hogy vegyék ki előle.

Az újabb bokszkiállások alkalmával azonban Webber továbbra is meg tudta tartani vezető pozícióját, míg Vettel dolgát Hamilton nehezítette. A 2008-as bajnok ugyanis a második helyre tért vissza a kerékcsere után. 

Rövid ideig a Button is vezette a versenyt, mert csapata egy kiállással kevesebbel taktikázott, ám a bokszutcában őt is utolérte a balszerencse.  A szerelők ugyanis rosszul rögzítették autójának bal első kerekét, így néhány méter után megállt a bokszutcában, és mivel vissza nem tolathatott, így jó ideig várakoznia kellett, mire a szerelők visszatolták, hogy orvosolják a bakit. A wokingiak a tavalyi évben is jócskán követtek el hibákat a kerékcserék során, és úgy tűnik, ebből a betegségből még nem sikerült kilábalni. Button csak a 14. helyre tért vissza.

Közben Vettel a 39. körben a DRS zónában visszavette második helyét, sőt Hamiltonnak nem sokkal később már saját csapattársával kellett foglalkoznia. Miközben a két Mercedes egymással csatázott a harmadik negyedik helyen, addig a két Red Bull szintén ádáz csatába kezdett az első helyért.  Kettőjük közül először a német tudta le utolsó kerékcseréjét, majd utána következett Webber, ám közben Vettel a közepes gumikon egy nagyon gyorskört rakott össze, így a 2-es számú Red Bull éppen csak egy hajszállal előbb ért vissza a pályára. Az ausztrál nehéz helyzetben volt a még hidegebb gumikkal, de jó ideig megtartotta vezető helyét. A két Red Bull két körön keresztül nagyon agresszív párharcot vívott, szinte oda-vissza előzgette egymást, és végül Webber talán kicsit engedékenyebbnek bizonyult, mint ifjú harcos kollégája, akit Christian Horner csapatfőnök nem is dicsért meg „Ez hülyeség volt Seb” – hangzott Horner dorgálása.

A Mercedes csapat vezetője, Ross Brawn is hasonló pillanatokat élhetett át, hiszen hátrébb a két ezüst nyíl harcolt egymással. Rosberg szemmel láthatóan gyorsabb volt, és rádión szólt is csapatának, hogy gyorsabb tudna lenni Hamiltonnál, ám a csapat nem engedte, hogy csatába bonyolódjanak. Rosberg szinte a leintésig vitatkozott csapatával, de Brawn nem tágított, és arra kérte versenyzőjét, hogy a csapat érdekében ne kezdjen bele az előzésbe. Így végül Hamilton állhatott fel a dobogóra, és a Mercedes összesen 27 ponttal gazdagodott.

Hátrébb Kimi Räikkönen is megvívta a maga csatáját előbb Hülkenberggel, majd Pérezzel, és végül Massa és Grosjean mögött a hetedik helyen ért célba. A Sauber és a McLaren mögött az egy pontot érő 10. helyet végül a Toro Rosso francia pilótája, Jean-Eric Vergne szerezte meg.

Alonsón és a két Force Indián kívül a kavicságyba csúszó Pastor Maldonado nem tudta végigfutni a versenyt, illetve az utolsó percekben Buttont is behívta a garázsba a McLaren. A verseny leggyorsabb körét csapattársa, Pérez futotta meg, és egyúttal a mexikói első mclarenes pontjait szerezte meg. 

A dobogón három igen feszült versenyző állt, és amíg Lewis Hamilton nyíltan elismerte, hogy most csapattársának kellene ott pezsgőznie, addig a Red Bullnál Webber is nehezen leplezte dühét. A veterán pilóta már az előzés után feltartott középső ujjával fejezte ki nemtetszését, majd a dobogós ceremónián elmondta, a verseny végén a csapat már spórolásra kérte őket, ám Vettel ezt az utasítást figyelmen kívül hagyta. 

webber - sepang_1.jpg

Vettel F1-es pályafutásának 27. győzelmével átvette a vezetést a bajnoki pontversenyben, mögötte 9 pontos hátrányban Kimi Räikkönen áll, míg a harmadik hely a 26 pontos Mark Webberé. A konstruktőrök között a Red Bull 66 ponttal áll az első helyen. 

000 facebook_banner.jpg

A Maláj Nagydíj végeredménye: 

  Versenyző      Csapat                                    Idő/hátrány

 1.  S. Vettel         Red Bull-Renault         1:38:56.681 

2.  M. Webber         Red Bull-Renault        +  4.298

3.  L. Hamilton       Mercedes                   +  12.1

 4.  N. Rosberg        Mercedes                 + 12.640

 5. F.  Massa          Ferrari                       +  25.6

 6. R.  Grosjean       Lotus-Renault           +  35.5

7.  K. Räikkönen      Lotus-Renault           + 48.4

8.  N. Hülkenberg     Sauber-Ferrari           +  53.0

9.  S. Perez          McLaren-Mercedes        + 72.3

10.  J-E. Vergne         Toro Rosso-Ferrari      + 87.1

11. V. Bottas         Williams-Renault           + 88.6

12. E. Gutierrez      Sauber-Ferrari             + 1 kör

13.  J. Bianchi        Marussia-Cosworth      +  1 kör

14. C. Pic            Caterham-Renault          +  1 kör

15.  Van der Garde  Caterham-Renault        +  1 kör

16. M. Chilton        Marussia-Cosworth       +  2 kör

17.  J.Button         McLaren-Mercedes                   

18. D. Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari                 

19.  P. Maldonado      Williams-Renault                   

20.  A. Sutil          Force India-Mercedes               

21.  Di Resta       Force India-Mercedes               

22. F.  Alonso         Ferrari                    

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png 

 

Szólj hozzá

forma-1 vettel red bull maláj nagydíj formula-1