F1 A szezonzárós dupla pontok bevezetése kiverte a biztosítékot
A hétfőn bejelentett egyik új szabályváltozás, konkrétan a dupla-pontos szezonzáró ötletének elfogadása finoman szólva sem nyerte el a rajongók és a szakma tetszését. A kritikák zöme mesterkélt manipulálásnak tartja ezt a bajnoki küzdelembe való beavatkozást, sokan pedig azért háborognak, mert az abu-dzabi verseny felértékelésével tulajdonképpen olyan klasszikus helyszíneket "minősítenek le", mint Monaco, Szuzuka vagy éppen Spa Francorchamps. Nem mellesleg egy utolsó versenyes balszerencsével nagyot lehet bukni, ami nem feltétlen igazságos.
A Formula-1 döntéshozói hétfőn Párizsban több szabályváltozásra is rábólintottak a jövő évre vonatkozóan, többek között - a bajnoki végjáték izgalmainak fokozása érdekében - a pontrendszerhez is hozzányúltak olyan formában, hogy az évadzáró Abu-Dzabi Nagydíjon a pontok duplájáért szállhatnak harcba a versenyzők. Ez a lépés nyilvánvaló reakció Sebastian Vettel és a Red Bull idei dominanciájára, de sajtóvisszhangokból egyértelműen kiderült, hogy nem aratott osztatlan sikert.
Amíg a Bild szimplán csak „furcsának” jellemezte, addig a La Gazzetta dello Sport már „őrült” ötletként írta meg az újítást. A Reuters tudósítója , Alan Baldwin „döbbenet és harag” jelzőkkel összegezte a közösségi hálókon tapasztalt reakciókat, és ezt ecsetelte Sky Sports F1 szakértője, Ted Kravitz is.
„A reakciókat nézve úgy tűnik, hogy nem aratott sikert. Az embereknek nem tetszik az ötlet, hogy az egyik futam többet érjen, mint néhány klasszikus verseny.”
A brazil Globo tudósítója, Rafael Lopes szintén nagyon igazságtalannak tartja, hogy az egyik futam többet ér a többinél, ráadásul éppen egy nem túl sok izgalmat adó versenypályán.
„Miért kellene, hogy egy verseny többet érjen a másiknál? Ez egy nagyon mesterkélt mód arra, hogy az utolsó nagydíjig életben tartsák a bajnoki versenyt. Miért kellene a pontozási rendszerrel nagyobb esélyt adni egy átlagos versenyzőnek, aki egy megbízhatatlan autóval rendelkezik? Nem beszélve arról, hogy Abu-Dzabiban egy elég unalmas versenypálya van, és sosem voltak még ott izgalmas futamok.”
A Daily Mail munkatársa, Jonathan McEvoy úgy véli, hogy sport helyett a trükközés került előtérbe, és ennyi erővel olyan őrült ötleteket is bevezethetnének, mint például a fordított rajtrács, vagy a mesterségesen generált esős futamok, melyek a múltban már felvetődtek, de végül szerencsére az őrült ötletek mappájában landoltak.
A meglehetősen furcsa ötlet rengeteg gúnyos megjegyzést is kapott, például az ex F1-es pilóta, Taki Inoue egyenesen egy Nintendo játékhoz hasonlította a mesterséges beavatkozást, míg az Autosport munkatársa, Edd Straw arra is rávilágított, hogy a szerencse (vagy éppen balszerencse) faktor könnyedén torzíthatja a bajnokság végkimenetelét.
„Egy balszerencsével duplán veszíthet egy versenyző, akit például egy motorhiba miatt könnyedén befoghat a riválisa az utolsó versenyen. Sőt mi több, 2014-ben valószínűleg számos rajtbüntetéssel számolhatunk, hiszen a megengedett öt motor nem biztos, hogy mindenkinek elegendő lesz, és ez tovább torzíthatja az utolsó nagydíj történéseit. Összességében ez egy aggasztó lépés, és megnyithatja az utat ahhoz, hogy más versenyeken is extra pontokat osszanak akár sport-, akár kereskedelmi okok miatt. Az is megtörténhet, hogy pusztán külső körülményeknek köszönhetően nem a legjobb versenyző nyeri meg a címet. Vitathatatlan, hogy jót tesz a show-nak, de az F1 ezzel a lépéssel most túl messzire ment.”
A BBC F1-es újságírója, Andrew Benson elemzésében egyébként egyértelműen Bernie Ecclestone-nak tulajdonította az ötletet.
„Talán senkit sem lep meg, hogy az utolsó versenyen adott dupla pontok ötlete Bernie Eccestlone-tól származik. Az F1 nagyura közel áll Sebastian Vettelhez, de ahhoz túlságosan is intelligens, hogy tudja, a német és a Red Bull által uralt korszakban jól jön egy kis extra beavatkozás, hogy továbbra is fenntartsák az érdeklődést.”
„A közösségi médiában nagyon negatív reakciók tapasztalhatók, például a hagyományokhoz ragaszkodó embereknek nem tetszik, hogy egy spái, egy szuzukai vagy egy monacói győzelemnél többet ér majd a rideg Abu-Dzabiban megszerzett futamgyőzelem. A csapatok rangidős szakemberei egy kicsit flegmábban kezelik a dolgot, és nem aggódnak amiatt, hogy ezért majd kevesebb néző lesz, sőt úgy vélik, hogy bármennyire is hatásvadász a dupla pont, de ha beválik, akkor több alkalmi szurkolót is bevonzhat a sportba, és ez csak jó”- írta a BBC szakembere.
Az F1Fanatic megkérdezte olvasóit, hogy elnyerte-e tetszésüket az ötlet, és a (közel 600) válaszadók 90 százaléka nemmel voksolt.
Az új pontszámítás szerint egyébként az elmúlt két évtizedben összesen három alkalommal változott volna a világbajnok személye: 2003-ban Kimi Räikkönen letaszította volna trónjáról Michael Schumachert, 2008-ban Lewis Hamilton helyett Felipe Massa nyerte volna meg a bajnokságot, illetve tavaly a szezonzárón Sebastian Vettel helyett Fernando Alonso ünnepelhette volna harmadik vb címét.
Vettel a Sport Bildnek adott nyilatkozatában teljesen abszurdnak nevezte az új szabályt.
„Képzeljük el, hogy a Bundesliga utolsó fordulójában dupla pontot adnának a győzteseknek. Ez abszurd, és bünteti azokat, akik egész évben keményen dolgoztak. Tisztelem az F1 hagyományait, és nem értem is ezt az új szabályt”- mondta a Red Bull bajnoka, aki egyébként hamarosan apuka lesz.
A bajnok csapat szaktanácsadója, Dr. Helmut Marko azt is elárulta, hogy eredetileg az utolsó négy versenyre akarták bevezetni a változtatást, és azt is egyértelművé tette, hogy csapatuk egyik verzióra sem bólintott rá.
„Elleneztük, de a csapatunk irányítóját, Christian Hornert felülbírálták. Korábban azt tervezték, hogy az utolsó négy versenyen osztanak dupla pontokat, de ezzel a világbajnokság addigi része szinte használhatatlanná vált volna.”
FormaNet, Varga Viktória