2014. okt 27.

Megcsappant az F1-es mezőny létszáma

írta: FormaNet
Megcsappant az F1-es mezőny létszáma

Hétfőn hivatalossá vált, hogy a Caterham után a Marussia ellen is csődeljárás indult, és a szomorú valóság az, hogy nem csak a két legkisebb csapat F1-es jövője van veszélyben. Közel 10 éve nem volt ennyire lájtos a létszám a királykategóriában, ám egyesek úgy vélik, hogy tulajdonképpen ez az "F1-es élet" rendje és valójában a sereghajtó alakulatok hiányát nem fogják megsiratni a rajongók. 

marussia, caterham 2014.JPG

 

Az FIA többször tett már javaslatot a költségek korlátozására, ám Bernie Ecclestone és  a nagy csapatok ellenállása erősebbnek bizonyult. Az FIA elnöke, Jean Todt már a szezon elején úgy nyilatkozott a Telegraph-nak, hogy „Sok csapat nem éli túl ezt az évet”, és a szezon vége előtt három nagydíjjal beteljesülni látszik a francia szakember jóslata. A Caterham és a Marussia biztosan hiányozni fog az Amerikai- és minden bizonnyal a Brazil Nagydíj rajtrácsáról, így a 2005-ös szezon után most először fordul elő, hogy ilyen kevés autó kezdi meg hétvégén a versenyt. 

A két legkisebb csapat mellett a Sauber és a Force India is többször hangot adott csalódottságának amiért a költségek visszaszorítása kudarcba fulladt, és ez nem is meglepő, hiszen pénzügyileg náluk sem rózsás a helyzet – de legalábbis esélyük sincs felvenni a versenyt a nagyok költekezésével. Nem mellesleg az Auto Motor und Sport értesülése szerint a Force India hétfőig kapott haladékot, hogy kifizesse tartozását motorszállítójának, a Mercedesnek. Ha ez nem sikerül, ők is komoly bajba kerülhetnek.

A Force India csapatfőnök helyettese, Bob Fearnley szerint nagyon sajnálatos, hogy két csapatot elveszít a sportág, és úgy véli, hogy ez a szomorú tendencia folytatódni fog.

„2010 óta három új csapat jött, és mindhárom összeomlott, ami borítékolható volt, hiszen mindössze öt csapatnak van beleszólása a Formula-1-be. Ha ez így folytatódik, akkor több csapatot is el fogunk veszíteni. Ha a költségeket ellenőrzés alá vonták volna, és igazságosabban osztanák el a bevételeket, akkor a Caterham és a Marussia talán még itt lehetne”- idézi a szakembert a Telegraph, és ugyanígy látja a helyzetet a Caterham korábbi tulajdonosa, Tony Fernandes is.

„Az F1 egy fantasztikus sport és Bernie (Ecclestone) csodálatos munkát végzett, de muszáj átgondolni bizonyos dolgokat."

Akármilyen szomorú is lesz négy autóval kevesebbet látni a pályán, a korábbi F1-es versenyző, Narain Karthikeyan kimondta a fájó igazságot, mely szerint valójában a rajongóknak egyik kis csapat sem fog hiányozni.

„Szomorú, hogy Austinban csak 18 autó lesz, de igazán senki nem fogja hiányolni a kiesőket, miután az első kör balesetmentes lesz. Ez az igazság” – vélekedett a 37 esztendős indiai.

Ehhez hasonló mondatokat már Bernie Ecclestone szájából is hallhattunk, ami pedig a nagy csapatokat illeti, a Mercedes főnöke, Toto Wolff úgy véli, hogy bár van némi felelőségük a kis csapatok iránt, de csak egy bizonyos pontig. Ezen felül pedig  el kell fogadni, hogy a Formula-1-ben mindig is jöttek mentek a csapatok.

„Van bizonyos felelősségünk a mezőny többi részéért, de nem ez kell, hogy legyen a fő cél. A múltban is láthattuk, hogy több mint 100 F1-es csapat jött és ment a szériában, és jó, hogy a kereskedelmi jogok tulajdonosa a múltban megpróbált vigyázni a nagyon hűséges- és az F1 számára fontos csapatokra. Egyértelmű, hogy a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull, a McLaren és a Williams régóta jelen van, és mindannyian egy egészséges üzleti modellel rendelkeznek. Nyilván rájuk nagyobb hangsúlyt kell fektetni, és az élvez elsőbbséget, hogy ezek a csapatok megmaradjanak, nem pedig azok, akik úgy jönnek, hogy nem világos a részvényesek célja és a finanszírozás sem. Azt hiszem az F1 mindig is így működött és ebben a tekintetben nem sokat változott”- nyilatkozta Toto Wolff a Financial Timesnak.

 000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

forma-1 caterham költségcsökkentés marussia amerikai nagydíj formula-1