2010. sze 18.

Oszd meg és uralkodj! avagy rövidesen futamgyőzelmet hozhat a Jézuska?

írta: FormaNet
Oszd meg és uralkodj!  avagy rövidesen futamgyőzelmet hozhat a Jézuska?

Megvalósulni látszik Bernie Ecclestone azon álma, miszerint néhány éven belül, évente akár 25 Formula-1-es futam is megrendezésre kerülne. A jövő évi versenynaptár tervezete nemrégen került nyilvánosságra, melyben az idei 19 versenyhez csatlakozik az Indiai Nagydíj, ezzel 20-ra emelkedik a versenyhétvégék száma. 2012-ben pedig, ha minden a tervek szerint alakul, a 21. futam rendezőjeként az Egyesült Államok is csatlakozik a száguldó cirkuszhoz.

 
Mint arról már többször is beszámoltunk, Austin több éves megállapodást kötött a FOM vezetőjével, és a pálya építése a tervezés szakaszából, még ebben az évben a kivitelezés szakaszába ér.
Erről bővebben itt olvashattok:
 
A Forma-1-es csapatok jelentős része már most tiltakozik a versenyek számának további növelése ellen, de jelenleg úgy tűnik, ez a fehér lovagot nem különösebben hatja meg.
 
A király-kategóriába 1955 után újra visszatérő Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn is osztja azok véleményét, akik szerint nem lehet a versenyek számát a végletekig növelni.
Brawn szerint az idei 19 futam is a csapatok ésszerű határait feszegeti, és a további bővítés jelentős problémákat hozhat.
Az 1980-as évektől a 2000-es évek elejéig az átlagos szezon 16-17 versenyből állt, de a száguldó cirkusz ázsiai és közel-keleti terjeszkedése miatt a program egyre zsúfoltabb lett. A szezon március közepén elkezdődik, és csak november végéig tart.
Ez nekünk szurkolóknak akár jó is lehetne, hiszen csak három hónapig kell nélkülöznünk, de ha a dolgok mögé nézünk, talán beláthatjuk, hogy nem is biztos, hogy olyan jó ötlet, az egész éves F1.
Ecclestone 25 futamos elképzelése azt jelentené, hogy az év 52 hetéből, minden második hétvégén verseny lenne, és maximum egy 3 hetes pihenője lenne az istállóknak. Akár karácsonyi ajándék is lehetne egyik-másik szurkoló tábornak, kedvence győzelme. Ez azonban rövid időn belül akár a versenyek színvonalának, és biztonságának a rovására menne, hiszen a fejlesztésékre nem maradna elég idő és energia.  
 
Ross Brawn elmondta, hogy már jelenleg is van a csapatnál egyféle rotáció azért, hogy a technikai személyzet tudjon valamennyit pihenni a szezonban.
Régebben, amikor az évközi teszteket még nem tiltották, egyszerűbb volt a dolog, hiszen a tesztek technikai személyzetével is számolhattak, így létszám átcsoportosítással kezelhették a szabadságolásokat.
De a mérnököket és pilótákat nem lehet helyettesíteni, így azok leterhelése már az idei, és főleg a jövő évben maximális.
A szakember elmondta, hogy új logisztikai koncepciót kell kidolgozni, és a jövő évtől valószínű, hogy a gyári személyzet egy része is utazik majd a versenyekre. Brawn egyébként teljesen egyet ért a száguldó cirkusz globális terjeszkedésével, de fontosnak tartja, a korlátok figyelembe vételét. Úgy gondolja, a sport a futamok számát tekintve elérte azt a kritikus határt, amivel a csapatok és a személyzet még képes megbirkózni. Az emberek rengeteg időt töltenek távol a családjuktól, ami a csapat hangulatát és a csapatszellemet is jelentősen befolyásolja, de Brawn biztos abban, hogy a csapatok meg fogják találni a legjobb megoldást, de ez alapos megfontolást igényel.
 
A legtöbb istálló – kapcsolódva Ross Brawn gondolatmenetéhez – úgy véli, ha évenként 20 fölé megy a versenyek száma, egy második csapatot is létre kell hozni, ami az évek óta fennen hangoztatott költségcsökkentés tükrében mindenképpen elgondolkodtató. Az biztos, hogy a FOM és Bernie Ecclestone számára a több futam, jelentős plusz bevételt is jelentene, de ehhez a csapatok egyetértésére is szüksége van. A nyomásgyakorlás ugyan már elkezdődött, kérdés, hogy az arányérzékét lassan elvesztő nagyúr milyen okos érvekkel, vagy eszközökkel tudja az istállókat ebben a dologban térdre kényszeríteni.
Egyben biztosak lehetünk: a „Divide et impera” biztosan ott lapul a tarsolyában.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

mercedes f1 formula 1 2011 ross brawn amerikai nagydíj 25 nagydíj indiai nagydíj