2011. nov 07.

A Ferrari újabb fenyegetőzése - Erővel győzni a pályán és a pályán kívül

írta: FormaNet
A Ferrari újabb fenyegetőzése - Erővel győzni a pályán és a pályán kívül

A Formula-1 Bizottság csütörtöki ülése a jelek szerint nem teljesen a Ferrari elképzelése szerint alakult, így a maranellói gárda ismét az F1-ből történő esetleges kivonulásukkal való fenyegetés fegyveréhez nyúlt, és ezzel próbál nyomást gyakorolni az F1 vezetésére, és ezáltal az összes érdekeltre.

Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke úgy gondolja, hogy az alakulat, és ezzel együtt a gyár tevékenysége egybeforrt a száguldó cirkusszal, és ahhoz, hogy a jövőben is a szériában maradjanak, néhány számukra fontos feltételnek teljesülnie kell mind a műszaki, mind az egyéb szabályok kapcsán. Montezemolo továbbra is fontosnak tartja a háromautós elképzelést, amit csütörtökön a bizottság szinte egyhangúan elvetett.
 
Az elnök a Ferrari Finali Mondiali (Ferrari Világdöntő) rendezvényén, Mugellóban beszélt erről, és nagyon fontosnak tartja, hogy az F1 szabályalkotói nem engedhetnek meg maguknak olyan új szabályokat, amelyekkel a legendás gárdát előnytelen helyzetbe hozzák, és rákényszerítsenek olyan regulákat, amik ellent mondanak célkitűzéseiknek.
Az elnök továbbá figyelmeztetett a FOTA-n belül tapasztalható ellentétekről és széthúzásról, ami most legfőképp a források csökkentését meghatározó megállapodás (RRA) körül alakult ki, és amiről a csapatok a hétvégén Abu Dzabiban ülnek le tárgyalni. A Ferrari első embere szerint ezeknek a dolgoknak a tisztázása, és a csapatok közötti megegyezés az egyik legfontosabb feltétele az új Concorde egyezmény aláírásának.
 
"A Formula-1 még mindig az életünk, és Ferrari nélkül nincs Formula-1, mint ahogy a Formula-1 nélkül a Ferrari sem lenne ugyanaz” – hangzott el a már ismerősen csengő mondat Montezemolótól.
 
"Mi nagyon türelmesek vagyunk, de van néhány feltételünk, ami alapján folytatni tudjuk a munkánkat. A versenyek nem csak a nyilvánosságot, reklámot jelentik a számunkra, hanem ezek alapján végezhetünk speciális kutatásokat a közúti autóink minden területén, a motorok, a futóművek, mechanikai alkatrészek, az elektronika, az aerodinamika területén, és ezek alkalmazása a közúti autóinknál jelentősen megnőtt az elmúlt húsz évben.”
 
Montezemolo hangsúlyozta, hogy úgy látja, az aerodinamikai szabályok kiemelt jelentősége, valamint az egyéb szabályok (mint például a teszttilalom és a csapatonként két autó) komoly korlátokat szabnak számukra, ami aggasztó a jövőre nézve.
 
"Nem túlzottan kedvező, hogy a teljesítmény 90 százaléka ma már az aerodinamikán múlik, és további negatívum, hogy a miénk az egyetlen sport, ahol a tesztelés nem megengedett. Autókat építünk, nem helikoptereket, rakétákat vagy repülőket. Persze nem szabad visszaesni az előző évek túlzásaiba, de olyan helyzetet sem kellene fenntartani, amikor nem tudunk lehetőséget biztosítani a fiatal pilótáknak, mint például a Ferrari Pilóta Akadémia tagjainak. Végül ott van a harmadik autó kérdése, ami nem azt jelentené, hogy a saját érdekeinket támogatnánk, hanem általában a sport érdekeit. Hisszük, hogy ez érdeke lenne a szurkolóknak, a médiának, és növelhetné a szponzorok számát, ha több autó versenyezne a pályákon, és nem olyanok, melyek több másodperces lemaradásban, több kör hátrányban fejezik be a versenyeket. Emlékszem még, amikor 1961-ben  Giancarlo Baghetti egy magán Ferrariban nyerte meg Reimsben a Francia Nagydíjat. Éppen ezért lenne jó, ha a jövőben egy napon egy amerikai, egy kínai vagy éppen egy Abu Dzabi színeiben induló autót láthatnánk a pályán.”
 
Az elnök megerősítette, hogy az F1 nem lehet biztos abban, hogy a Ferrari állandóan része lesz a szériának.
 
"A lehető legnagyobb mértékben támogatni fogjuk saját elképzeléseinket, ha úgy ítéljük meg, hogy azok megfelelőek, és tisztázni kell, hogy kik értenek velünk egyet, mert csak így tudjuk elfogadtatni az elképzeléseinket. Ha a Formula-1 továbbra is akarja a Ferrarit, akkor meg kell változnia, és vissza kell térnie az élvonalbeli kutatásokhoz, természetesen folyamatosan szem előtt tartva a költségeket. Mi nem a Formula-1 szponzorai vagyunk, hanem konstruktőrök” – szögezte le Luca di Montezemolo.
 
 
A maranellói gárda ismét az erőpolitikát és a nyomásgyakorlás fegyverét vette elő a száguldó cirkuszban kitűzött céljai megvalósítására, ami soha sem állt távol a csapat sportpolitikai tevékenységétől. Erővel győzni a pályán és a pályán kívül, ez az arcpoétika sokat sejtet abból, ahogy a legendás alakulat az új Concorde egyezményhez hozzá áll az elkövetkező évben. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a jelenlegi egyezménynek van egy záradéka, amely az alakulatot kiváltságosként kezeli, mondván, a Ferrari az egyetlen istálló, amely jelen van a Formula-1-ben már az indulás óta. Ez azonban csak egy nagyon ügyes indok, hiszen a valóságban arról van szó, hogy Bernie Ecclestone ezzel győzte meg a maranellóiakat, hogy ne munkálkodjanak egy ellenszéria indításán, mert az (még ha igen irreális elképzelésnek is tűnik) komoly károkat okozna a száguldó cirkusznak.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

 

 

Szólj hozzá

ferrari f1 aerodinamika forma1 montezemolo maranello concorde egyezmény f1 innováció ferrari fenyegetőzés f1 szabályok